Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 29: | Rad 29: | ||
* Via länken [[Matte 1b Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 1b</span></strong>]] i vänsterspalten kan du se planeringen för kursen Matematik 1b som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. | * Via länken [[Matte 1b Planering|<strong><span style="color:blue">Planering Matematik 1b</span></strong>]] i vänsterspalten kan du se planeringen för kursen Matematik 1b som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. | ||
--> | --> | ||
− | * Varje avsnitt börjar med en [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och | + | * Varje avsnitt börjar med en [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>]] som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen. |
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är [[1.7.2_Grundpotensform|<strong><span style="color:blue">Grundpotensform</span></strong>]] ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]]. | * Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är [[1.7.2_Grundpotensform|<strong><span style="color:blue">Grundpotensform</span></strong>]] ett tillämpande underavsnitt i avsnittet [[1.7 Potenser|<strong><span style="color:blue">Potenser</span></strong>]]. |
Versionen från 7 juli 2015 kl. 11.25
Välkommen till Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
![]() |
Övning
Svar
Lösning
|
Att komma igång med Matte 1b i Math Online
- I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan använda för att navigera genom materialet.
- Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal avsnitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
- Varje avsnitt börjar med en Genomgång som behandlar grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar för att förstå exemplen.
- Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande underavsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i avsnittet Potenser.
- Till varje avsnitt finns det Övningar indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Se exemplet ovan.
- När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov som ska förbereda eleven på det riktiga provet.
- Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
- Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
- Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.