Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 32: Rad 32:
 
Ange det decimaltal som har följande siffror på angivna positioner:
 
Ange det decimaltal som har följande siffror på angivna positioner:
  
 
+
a) &nbsp; <math> 2 \, </math> som tiotal, <math> \, 0 \, </math> som ental, <math> \, 5 \, </math> som tiondel och  <math> \, 3 \, </math> som hundradel.
a) <math> \quad 2 \, </math> som tiotal, <math> \, 0 \, </math> som ental, <math> \, 5 \, </math> som tiondel och  <math> \, 3 \, </math> som hundradel.
+
  
  

Versionen från 30 juli 2015 kl. 13.26

        <-- Förra avsnitt          Genomgång          Avrundning & värdesiffror          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

a)   Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \).

b)   Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \).

c)   Ange summan av hundratals- och tusendelssiffran i \( \, 324,951 \, \).

d)   I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.

Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.


Övning 2

Ange det decimaltal som har följande siffror på angivna positioner:

a)   \( 2 \, \) som tiotal, \( \, 0 \, \) som ental, \( \, 5 \, \) som tiondel och \( \, 3 \, \) som hundradel.


b) \( \quad (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


c) \( \quad (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)


d) \( \quad (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


e) \( \quad 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)


Övning 3

Beräkna följande uttryck:


a)   \( (-2)\,^2 \)

b)   \( -\,2^2 \)

c)   \( (-2)\,^3 \)

d)   \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 4

Skriv följande grundpotensformer som vanligt tal:


a)   \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)

b)   \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)

c)   \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)

d)   \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv följande tal i grundpotensform:


a)   \( 56\,000\,000 \)

b)   \( 4\,800\,000\,000 \)

c)   \( 0,0095 \)

d)   \( 0,000\,020\,3 \)


Övning 6

Förenkla och beräkna följande uttryck:


a)   \( \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \)


b)   \( \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \)


c)   \( \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \)


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:

\[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips:     Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.