Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 39: | Rad 39: | ||
d) <math> \, 6 \, </math> tusendelar. | d) <math> \, 6 \, </math> tusendelar. | ||
− | |||
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}}</div> | {{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}}</div> | ||
Versionen från 30 juli 2015 kl. 17.32
<-- Förra avsnitt | Genomgång | Avrundning & värdesiffror | Övningar | Nästa avsnitt --> |
E-övningar: 1-4
Övning 1
a) Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.
b) Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?
c) Ange summan av hundratals- och tusendelssiffran i \( \, 324,951 \, \).
d) I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.
- Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.
Övning 2
Ange det decimaltal som har:
a) \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.
b) \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.
c) \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.
d) \( \, 6 \, \) tusendelar.
Övning 3
Avrunda:
a) \( 3,96 \, \) till en decimal.
b) \( 15,89 \, \) till tiondelar.
c) \( 1,497 \, \) till två decimaler.
d) \( 17,86502 \, \) till tusendelar.
Övning 4
Skriv följande decimaltal i bråkform:
a) \( 0,8 \)
b) \( 0,35 \)
c) \( 0,45 \)
d) \( 0,375 \)
C-övningar: 5-7
Övning 5
Skriv till decimaltal:
a) \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)
b) \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)
c) \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)
d) \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)
Övning 6
I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs var \( \, 7,96 \, \).
Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + 1,04 \, \).
Vad var kursvärdet igår?
Övning 7
Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:
a) \( 8^2 \cdot 4^3 \)
b) \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)
c) \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)
A-övningar: 8-9
Övning 8
Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.
a) Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
- Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.
b) Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.
- Ange tiden i hela år och månader.
Övning 9
Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:
- \[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
- \[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Tips: Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.
Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.