Skillnad mellan versioner av "1.3 Övningar Old till Decimaltal"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 16: Rad 16:
 
== <b>Övning 1</b> ==
 
== <b>Övning 1</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
a) &nbsp; Ange tiondelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math> och dess värde.
+
Ange det decimaltal som har:
  
b) &nbsp; Ange hundrdelssiffran i <math> \, 95,204 \, </math>. Är den en värdesiffra?
+
a) &nbsp; <math> \, 2 \, </math> tiondelar och <math> \, 5 \, </math> hundradelar.
  
c) &nbsp; Ange summan av hundratals- och tusendelssiffran i <math> \, 324,951 \, </math>.
+
b) &nbsp; <math> \, 3 \, </math> tiondelar och <math> \, 8 \, </math> tusendelar.
  
d) &nbsp; I talet <math> \, 87904521 \, </math> har man tappat decimaltecknet.
+
c) &nbsp; <math> \, 5 \, </math> hela och <math> \, 9 \, </math> tiotusendelar.
  
:Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet.
+
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 1a|1.3 Svar 1a|Svar 1b|1.3 Svar 1b|Svar 1c|1.3 Svar 1c|Lösning 1c|1.3 Lösning 1c|Svar 1d|1.3 Svar 1d|Lösning 1d|1.3 Lösning 1d}}</div>
  
Rad 30: Rad 30:
 
== <b>Övning 2</b> ==
 
== <b>Övning 2</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
Ange det decimaltal som har:
+
Avrunda:
  
a) &nbsp; <math> \, 2 \, </math> tiondelar och <math> \, 5 \, </math> hundradelar.
+
a) &nbsp; <math> 3,96 \, </math> till en decimal.
  
b) &nbsp; <math> \, 3 \, </math> tiondelar och <math> \, 8 \, </math> tusendelar.
+
b) &nbsp; <math> 15,89 \, </math> till tiondelar.
  
c) &nbsp; <math> \, 5 \, </math> hela och <math> \, 9 \, </math> tiotusendelar.
+
c) &nbsp; <math> 1,497 \, </math> till två decimaler.
  
d) &nbsp; <math> \, 6 \, </math> tusendelar.
+
d) &nbsp; <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar.  
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 2a|1.3 Svar 2a|Lösning 2a|1.3 Lösning 2a|Svar 2b|1.3 Svar 2b|Lösning 2b|1.3 Lösning 2b|Svar 2c|1.3 Svar 2c|Lösning 2c|1.3 Lösning 2c|Svar 2d|1.3 Svar 2d|Lösning 2d|1.3 Lösning 2d}}</div>
  
Rad 44: Rad 44:
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
== <b>Övning 3</b> ==
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
Avrunda:
+
a) &nbsp; Ange tiondelssiffran i <math> \, 13,678 \, </math> och dess värde.
  
a) &nbsp; <math> 3,96 \, </math> till en decimal.
+
b) &nbsp; Ange hundrdelssiffran i <math> \, 95,204 \, </math>. Är den en värdesiffra?
  
b) &nbsp; <math> 15,89 \, </math> till tiondelar.
+
c) &nbsp; Ange summan av hundratals- och tusendelssiffran i <math> \, 324,951 \, </math>.
  
c) &nbsp; <math> 1,497 \, </math> till två decimaler.
+
d) &nbsp; I talet <math> \, 87904521 \, </math> har man tappat decimaltecknet.
  
d) &nbsp; <math> 17,86502 \, </math> till tusendelar.  
+
:Ange talet med decimaltecknet om <math> \, 7 \, </math> är tusentalet.
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}}</div>
 
{{#NAVCONTENT:Svar 3a|1.3 Svar 3a|Lösning 3a|1.3 Lösning 3a|Svar 3b|1.3 Svar 3b|Lösning 3b|1.3 Lösning 3b|Svar 3c|1.3 Svar 3c|Lösning 3c|1.3 Lösning 3c|Svar 3d|1.3 Svar 3d|Lösning 3d|1.3 Lösning 3d}}</div>
  

Versionen från 30 juli 2015 kl. 17.34

        <-- Förra avsnitt          Genomgång          Avrundning & värdesiffror          Övningar          Nästa avsnitt -->      


E-övningar: 1-4


Övning 1

Ange det decimaltal som har:

a)   \( \, 2 \, \) tiondelar och \( \, 5 \, \) hundradelar.

b)   \( \, 3 \, \) tiondelar och \( \, 8 \, \) tusendelar.

c)   \( \, 5 \, \) hela och \( \, 9 \, \) tiotusendelar.

d)   \( \, 6 \, \) tusendelar.


Övning 2

Avrunda:

a)   \( 3,96 \, \) till en decimal.

b)   \( 15,89 \, \) till tiondelar.

c)   \( 1,497 \, \) till två decimaler.

d)   \( 17,86502 \, \) till tusendelar.


Övning 3

a)   Ange tiondelssiffran i \( \, 13,678 \, \) och dess värde.

b)   Ange hundrdelssiffran i \( \, 95,204 \, \). Är den en värdesiffra?

c)   Ange summan av hundratals- och tusendelssiffran i \( \, 324,951 \, \).

d)   I talet \( \, 87904521 \, \) har man tappat decimaltecknet.

Ange talet med decimaltecknet om \( \, 7 \, \) är tusentalet.


Övning 4

Skriv följande decimaltal i bråkform:

a)   \( 0,8 \)

b)   \( 0,35 \)

c)   \( 0,45 \)

d)   \( 0,375 \)



C-övningar: 5-7


Övning 5

Skriv till decimaltal:


a)   \( \displaystyle { 3 \over 5 } \)


b)   \( \displaystyle { 5 \over 4 } \)


c)   \( \displaystyle { 4 \over 25 } \)


d)   \( \displaystyle { 3 \over 8 } \)


Övning 6

I ekonomidelen av dagens tidning kan man läsa att värdet på en aktiekurs var \( \, 7,96 \, \).

Aktiekursens ändring mot gårdagen anges med \( \, + 1,04 \, \).

Vad var kursvärdet igår?


Övning 7

Skriv om följande uttryck till en potens av en enda bas. Avgör först vilken bas som kan vara lämplig:


a)   \( 8^2 \cdot 4^3 \)


b)   \( \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \)


c)   \( \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \)


A-övningar: 8-9


Övning 8

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \, \) årsränta. Inga uttag görs. Räntan läggs på kontot årsvis.

a)   Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?

Använd här undantagsvis en miniräknare. I de flesta är \( \boxed{\bf\wedge} \) eller \( \boxed{x^y} \) symboler för operationen upphöjt till.

b)   Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 9

Bilda uttrycket \( \, (P + Q) \cdot (P - Q) \, \) om:

\[ \; P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \]
\[ \; Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Tips:     Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och förenkla. Multiplicera dem sist med varandra.





Copyright © 2010-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.