Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 29: | Rad 29: | ||
<table> | <table> | ||
<tr> | <tr> | ||
− | <td> | + | <td><big> |
* I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br>använda för att navigera genom materialet. | * I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan<br>använda för att navigera genom materialet. | ||
Rad 43: | Rad 43: | ||
* Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. | * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></b>]] som man kan<br>använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov. | ||
+ | </big> | ||
</td> | </td> | ||
<td> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1_1.7 Övning 1a}}</div> <big>Exempel på en övning.</big> | <td> <div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1_1.7 Övning 1a}}</div> <big>Exempel på en övning.</big> | ||
Rad 55: | Rad 56: | ||
</table> | </table> | ||
− | + | <big> | |
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | ||
<!-- | <!-- | ||
Rad 65: | Rad 66: | ||
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | ||
− | + | </big> | |
Versionen från 1 maj 2016 kl. 20.05
Välkommen till Matte 1b i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Start Matte 1b | Planering Matte 1b | Innehållsförteckning / Kursbeskrivn. | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Skolverket) |
![]() |
Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Matte 1b-kursen
|
Övning
Svar
Lösning
|
- Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
- Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
- Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.