Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 45: | Rad 45: | ||
</big> | </big> | ||
</td> | </td> | ||
− | <td> </td> | + | <td> </td> |
<td><div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1_1.7 Övning 1a}}</div> <big>Exempel på en övning.</big> | <td><div class="ovnE">{{#NAVCONTENT:Övning|1_1.7 Övning 1a}}</div> <big>Exempel på en övning.</big> | ||
Rad 58: | Rad 58: | ||
<big> | <big> | ||
− | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. | + | * Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. |
<!-- | <!-- | ||
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna. | * Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna. | ||
Rad 64: | Rad 64: | ||
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet. | * På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet. | ||
--> | --> | ||
− | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. | + | * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. |
− | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. | + | * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. |
</big> | </big> | ||
Versionen från 1 maj 2016 kl. 20.14
Välkommen till Matte 1b i Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
Start Matte 1b | Planering Matte 1b | Innehållsförteckning / Kursbeskrivn. | Centralt innehåll (Skolverket) | Kunskapskrav (Skolverket) |
![]() |
Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg |
Att komma igång med Matte 1b-kursen
|
Övning
Svar
Lösning
|
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. * Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik
1. Exempelorienterad undervisning:
2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?
|
\( \quad \) | Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar
Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet) Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner
Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?
|
Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.