Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 38: Rad 38:
 
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br>avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
 
* Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-<br>avsnitt. T.ex. är [[1.7.1_Grundpotensform|<b><span style="color:blue">Grundpotensform</span></b>]] ett tillämpande underavsnitt i<br>avsnittet [[1.7 Potenser|<b><span style="color:blue">Potenser</span></b>]].
  
* Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: -->
+
* Till varje avsnitt finns det [[1.7 Övningar till Potenser|<strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>]] indelad i tre kategorier: E-, C-<br>och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: <math> \to <\math>
  
 
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br>som ska förbereda på det riktiga provet.
 
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|<b><span style="color:blue">diagnosprov</span></b>]]<br>som ska förbereda på det riktiga provet.
Rad 58: Rad 58:
  
 
<big>
 
<big>
&nbsp;* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
+
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
 
<!--
 
<!--
 
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
 
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.  
Rad 64: Rad 64:
 
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 
-->
 
-->
&nbsp;* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
+
* Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|<strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  
&nbsp;* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
+
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.  
 
</big>
 
</big>
  

Versionen från 1 maj 2016 kl. 20.17

Välkommen till Matte 1b i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik


       Start Matte 1b          Planering Matte 1b          Innehållsförteckning / Kursbeskrivn.          Centralt innehåll (Skolverket)          Kunskapskrav (Skolverket)      


             Matte1bHexagon 125a.jpg                 Fil:Kursbeskrivning a Mat1b.jpg


Att komma igång med Matte 1b-kursen

  • I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
    använda för att navigera genom materialet.
  • Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
    snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  • Varje avsnitt börjar med en Genomgång som behandlar grundbe-
    grepp med hjälp av enkla lösta exempel och förklaringar.
  • Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
    avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
    avsnittet Potenser.
  • Till varje avsnitt finns det Övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
    och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.\[ \to <\math> * När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [[Diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|diagnosprov]]
    som ska förbereda på det riktiga provet. * Till varje diagnosprov finns [[Lösningar till diagnosprov i Matte 1b kap 1 Aritmetik|fullständiga lösningar]] som man kan
    använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.
     
        Exempel på en övning.
           Här kan man kontrollera sitt svar.
       Övningens fullständiga lösning med alla mellansteg.
* Diagnosprovets resultat kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward feedback] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html feed-forward] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens. * Alla avsnitt innehåller [[1.1_Om tal#Internetl.C3.A4nkar|Internetlänkar]] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar. * Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.
== Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik ==
1. Exempelorienterad undervisning: 2. [http://90.224.99.82:8080/minidemo/index.php/Potenser#Varf.C3.B6r_.C3.A4r_.5C.28_.5C.3B_5.5C.2C.5E0_.5C.2C_.3D_.5C.2C_1_.5C.3B_.5C.29.3F Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \], medan <math> \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?]


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:

\( \quad \) Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Marginalskatt och oljetank som exempel för genomsnittlig förändringshastighet

Simhopp från 10 meterstorn som exempel för begreppet derivata (Elevaktivitet)

Rektangel i parabel, glasskiva och konservburk som exempel för extremvärdesproblem

Fibonaccis problem (samt digital beräkning med Excel) som exempel för diskreta funktioner



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå gör det?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2011-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.