Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 26: | Rad 26: | ||
Beräkna: <math> (-2)\,^2 </math> | Beräkna: <math> (-2)\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 1|1.5 Svar 3a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 1|1.5 Svar 3a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_3a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 32: | Rad 32: | ||
Beräkna: <math> -\,2^2 </math> | Beräkna: <math> -\,2^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 2|1.5 Svar 3b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 2|1.5 Svar 3b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_3b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 43: | Rad 43: | ||
Beräkna: <math> (-2)\,^3 </math> | Beräkna: <math> (-2)\,^3 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 3c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 3|1.5 Svar 3c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_3c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 49: | Rad 49: | ||
Beräkna: <math> (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 </math> | Beräkna: <math> (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 4|1.5 Svar 3d}} | {{#NAVCONTENT:Svar 4|1.5 Svar 3d}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_3d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 60: | Rad 60: | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^3 </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^3 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 4a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 5|1.5 Svar 4a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 66: | Rad 66: | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^{-3} </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 4,2 \cdot 10\,^{-3} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 4b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 6|1.5 Svar 4b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 77: | Rad 77: | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 83: | Rad 83: | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d}} | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_4d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 95: | Rad 95: | ||
::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | ::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 105: | Rad 105: | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 117: | Rad 117: | ||
::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> | ::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 124: | Rad 124: | ||
:::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> | :::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d}} | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_1d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 136: | Rad 136: | ||
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> | ::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 143: | Rad 143: | ||
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> | ::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 155: | Rad 155: | ||
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> | ::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 162: | Rad 162: | ||
::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> | ::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d}} | {{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 172: | Rad 172: | ||
::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | ::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f}} | {{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_2f Fullständig lösning på webben]</small></small></div> |
Rad 182: | Rad 182: | ||
:::<math> 56\,000\,000 </math> | :::<math> 56\,000\,000 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 190: | Rad 190: | ||
:::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | :::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 203: | Rad 203: | ||
:::<math> 0,0095 </math> | :::<math> 0,0095 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5c Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 210: | Rad 210: | ||
:::<math> 0,000\,020\,3 </math> | :::<math> 0,000\,020\,3 </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d}} | {{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_5d Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 222: | Rad 222: | ||
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 229: | Rad 229: | ||
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | :::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 242: | Rad 242: | ||
::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_6c Fullständig lösning på webben]</small></small></div> |
Rad 255: | Rad 255: | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7a Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 269: | Rad 269: | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7b Fullständig lösning på webben]</small></small></div></td> |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 276: | Rad 276: | ||
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | :::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c}} | {{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_7c Fullständig lösning på webben]</small></small></div> |
Rad 294: | Rad 294: | ||
Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a}} | {{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_8a Fullständig lösning på webben]</small></small></div> |
Rad 315: | Rad 315: | ||
Ange tiden i hela år och månader. | Ange tiden i hela år och månader. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b}} | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_8b Fullständig lösning på webben 28b]</small></small></div></td> |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 337: | Rad 337: | ||
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | ||
{{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9}} | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9}} | ||
− | :<small><small>[http://90.224. | + | :<small><small>[http://90.224.79.92:8080/matte1b/index.php/1.5_L%C3%B6sning_9 Fullständig lösning på webben]</small></small></div> |
Versionen från 5 maj 2016 kl. 17.08
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz | Övningar Webb | Lathund |
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Ovningar App JSON.txt | Övningar App | Övningar App spår 3 |
Övning 4 (2/0/0)Beräkna: \( (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)
Svar 4
|
Övning 5 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)
Svar 5
|
Övning 6 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)
Svar 6
|
Övning 7 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)
Svar 7
|
Övning 8 (2/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)
Svar 8
|
Övning 9 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 9
|
Övning 10 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 10
|
Övning 11 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 11
|
Övning 12 (2/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 12
|
Övning 13 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 13
|
Övning 14 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 14
|
Övning 15 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 15
|
Övning 16 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 16
|
Övning 17 (0/1/0)
Svara med SANT eller FALSKT:
- \[ 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \]
Övning 22 (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
|
Övning 23 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
|
Övning 24 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 24
|
Övning 25 (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
|
Övning 26 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 26
|
Övning 27 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 27
|
Övning 28 (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 28
|
Övning 29 (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 29
|
Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.