Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 76: | Rad 76: | ||
===== Övning 7 (1/0/0) ===== | ===== Övning 7 (1/0/0) ===== | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^6 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 7|1.5 Svar 4c|Lösning 7|1.5 Lösning 4c}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
===== Övning 8 (2/0/0) ===== | ===== Övning 8 (2/0/0) ===== | ||
Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | Skriv som vanligt tal: <math> 5,07 \cdot 10\,^{-6} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 8|1.5 Svar 4d|Lösning 8|1.5 Lösning 4d}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 94: | Rad 94: | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | ::::<math> \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 9|1.5 Svar 1a|Lösning 9|1.5 Lösning 1a}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 104: | Rad 104: | ||
::::<math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math> | ::::<math> 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 10|1.5 Svar 1b|Lösning 10|1.5 Lösning 1b}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 116: | Rad 116: | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> | ::::<math> \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 11|1.5 Svar 1c|Lösning 11|1.5 Lösning 1c}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 123: | Rad 123: | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
:::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> | :::<math> \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 12|1.5 Svar 1d|Lösning 12|1.5 Lösning 1d}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 135: | Rad 135: | ||
Svara med SANT eller FALSKT: | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> | ::<math> (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a|Lösning 13|1.5 Lösning 2a}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 142: | Rad 142: | ||
Svara med SANT eller FALSKT: | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> | ::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c|Lösning 14|1.5 Lösning 2b}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 154: | Rad 154: | ||
Svara med SANT eller FALSKT: | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> | ::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c|Lösning 15|1.5 Lösning 2c}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnE"> | <td><div class="ovnE"> | ||
Rad 161: | Rad 161: | ||
Svara med SANT eller FALSKT: | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> | ::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d|Lösning 16|1.5 Lösning 2d}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 171: | Rad 171: | ||
Svara med SANT eller FALSKT: | Svara med SANT eller FALSKT: | ||
::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | ::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f|Lösning 17|1.5 Lösning 2f}} |
− | + | </div> | |
Rad 181: | Rad 181: | ||
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 56\,000\,000 </math> | :::<math> 56\,000\,000 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 18|1.5 Svar 5a|Lösning 18|1.5 Lösning 5a}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 189: | Rad 189: | ||
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | :::<math> 4\,800\,000\,000 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 19|1.5 Svar 5b|Lösning 19|1.5 Lösning 5b}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 202: | Rad 202: | ||
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 0,0095 </math> | :::<math> 0,0095 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 20|1.5 Svar 5c|Lösning 20|1.5 Lösning 5c}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 209: | Rad 209: | ||
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 0,000\,020\,3 </math> | :::<math> 0,000\,020\,3 </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 21|1.5 Svar 5d|Lösning 21|1.5 Lösning 5d}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 221: | Rad 221: | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 22|1.5 Svar 6a|Lösning 22|1.5 Lösning 6a}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 228: | Rad 228: | ||
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | :::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 23|1.5 Svar 6b|Lösning 23|1.5 Lösning 6b}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 241: | Rad 241: | ||
::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ::<math> \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 24|1.5 Svar 6c|Lösning 24|1.5 Lösning 6c}} |
− | + | </div> | |
Rad 254: | Rad 254: | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 25|1.5 Svar 7a|Lösning 25|1.5 Lösning 7a}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 268: | Rad 268: | ||
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | Avgör först vilken bas som kan vara lämplig. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 26|1.5 Svar 7b|Lösning 26|1.5 Lösning 7b}} |
− | + | </div></td> | |
<td> </td> | <td> </td> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
Rad 275: | Rad 275: | ||
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | :::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 27|1.5 Svar 7c|Lösning 27|1.5 Lösning 7c}} |
− | + | </div> | |
Rad 293: | Rad 293: | ||
Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | Hur mycket pengar finns på kontot efter <math> 4 </math> år? | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 28|1.5 Svar 8a|Lösning 28|1.5 Lösning 8a}} |
− | + | </div> | |
Rad 314: | Rad 314: | ||
Ange tiden i hela år och månader. | Ange tiden i hela år och månader. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 8b|Lösning 29|1.5 Lösning 8b}} |
− | + | </div></td> | |
</tr> | </tr> | ||
</table> | </table> | ||
Rad 336: | Rad 336: | ||
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra. | ||
− | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9}} | + | {{#NAVCONTENT:Svar 29|1.5 Svar 9|Lösning 29|1.5 Lösning 9}} |
− | + | </div> | |
Versionen från 14 maj 2016 kl. 14.35
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz | Övningar Webb | Lathund |
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Ovningar App JSON.txt | Övningar App | Övningar App spår 3 |
Övning 5 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 4,2 \cdot 10\,^3 \)
Svar 5
Lösning 5
|
Övning 6 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 (1/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 5,07 \cdot 10\,^6 \)
Svar 7
Lösning 7
|
Övning 8 (2/0/0)Skriv som vanligt tal: \( 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 9
Lösning 9
|
Övning 10 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 (1/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 11
Lösning 11
|
Övning 12 (2/0/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 12
Lösning 12
|
Övning 13 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 13
Lösning 13
|
Övning 14 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 15
Lösning 15
|
Övning 16 (1/0/0)Svara med SANT eller FALSKT:
Svar 16
Lösning 16
|
Övning 17 (0/1/0)
Svara med SANT eller FALSKT:
- \[ 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \]
Övning 22 (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
Lösning 23
|
Övning 24 (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 24
Lösning 24
|
Övning 25 (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
Lösning 25
|
Övning 26 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 26
Lösning 26
|
Övning 27 (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 27
Lösning 27
|
Övning 28 (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 29
Lösning 29
|
Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.