Skillnad mellan versioner av "1.7 Quiz till Potenser"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 18: | Rad 18: | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <big><b> | ||
+ | I denna version är alla quizfrågor av typ Multiple Choice, vilket har kommit till och är inspirerad av den diskussion som vi hade på mötet 23/6. | ||
+ | |||
+ | Enligt detta ska quizet skilja sig från övningarna genom att behålla sin karaktär som Multiple Choice frågor som lätt kan besvaras genom att trycka på ett befintligt svarsalternativ och gå vidare. Jag håller med om detta och har i den här versionen försökt att åstadkomma det genom att ändra frågeställningar och även tillåta ibland frågor som ev. kan besvaras genom prövning och insättning av svarsalternativen ("fusk"). | ||
+ | </b></big> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <table> | ||
+ | <tr> <td> <math> \qquad </math> <big><big><b><u>Spår a</u></b></big></big> </td> <td> <math> \qquad </math> <big><big><b><u>Spår b</u></b></big></big> </td> <td> <math> \qquad </math> <big><big><b><u>Spår c</u></b></big></big> </td> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 1a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad x \, + \, 12 \, = \, 36 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 11 \quad 22 \quad 24 \quad 18 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 1a|3.3Q Svar 1a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 1b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad x \, + \, 11 \, = \, 25 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 5 \quad 12 \quad 4 \quad 14 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 1b|3.3Q Svar 1b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 1c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad x \, + \, 9 \, = \, 15 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 9 \quad 6 \quad 15 \quad 8 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 1c|3.3Q Svar 1c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 2a</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \quad x - 9 = 12 \quad </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \, 9 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad + \, 9 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad - \, 12 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad + \, 12 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 2a|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 2b</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \, x - 4 = 18 \, </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad + \, 18 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad - \, 4 \quad\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad + \, 4 \quad\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad - \, 18 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 2b|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 2c</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \, x - 2 = 11 \, </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad + \, 2\;\; \quad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad + \, 11 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad - \, 2\;\; \quad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad - \, 11 \quad </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 2c|3.3Q Svar Alt A}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 3a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 8 \, x \, = \, 24 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> 16 \quad 12 \quad 8 \quad 3 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 3a|3.3Q Svar 3a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 3b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 4 \, x \, = \, 20 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> 4 \quad 5 \quad 20 \quad 16 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 3b|3.3Q Svar 3b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 3c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 9 \, x \, = \, 18 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> \;\, 9 \quad 3 \quad 2 \quad 18 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 3c|3.3Q Svar 3c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 4a</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{4} = 25 \quad </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \, 25 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad - \; 4 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; 4 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad / \; 25 \quad\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 4a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 4b</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \displaystyle \; \frac{x}{8} \, = \, 9 \, </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \; 8 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; 8 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad / \; 9 \qquad </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad - \, 9 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 4b|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 4c</b> | ||
+ | |||
+ | Vilken åtgärd löser ekvationen <math> \displaystyle \; \frac{x}{5} \, = \, 10 \, </math>? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \; 5 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad - \, 10 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad / \; 10 \quad\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 4c|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 5a</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^2 \, = \, 16 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = 4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math>\,x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 5a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 5b</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^2 \, = \, 9 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 9 \, </math> och <math> \, x_2 = -9 </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = 3 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = -3 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 3 \, </math> och <math> \, x_2 = -3 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 5b|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnE"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 5c</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^2 \, = \, 4 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 2 \, </math> och <math> \, x_2 = -2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = -2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = 2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 \, </math> och <math> \, x_2 = -4 </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 5c|3.3Q Svar Alt A}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 6a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> -11 \quad 35 \quad 17 \quad 11 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 6a|3.3Q Svar 6a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 6b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> -14 \quad 16 \quad 22 \quad 14 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 6b|3.3Q Svar 6b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 6c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> 9 \quad 13 \quad -9 \quad 15 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 6c|3.3Q Svar 6c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 7a</b> | ||
+ | |||
+ | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,x </math> | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 7a|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 7b</b> | ||
+ | |||
+ | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y </math> | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 7b|3.3Q Svar Alt A}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 7c</b> | ||
+ | |||
+ | Vilket av alternativen nedan är en ekvation? | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad \displaystyle 5\,x - 32 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y </math> | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \; = \; {2 \over 3} </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 7c|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 8a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> 11 \quad -11 \quad -35 \quad 35 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 8a|3.3Q Svar 7a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 8b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> -5 \quad 35 \quad -35 \quad 5 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 8b|3.3Q Svar 7b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 8c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> -18 \quad 18 \quad -20 \quad 20 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 8c|3.3Q Svar 7c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 9a</b> | ||
+ | |||
+ | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \displaystyle \frac{20}{x} \, = \, 4 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \, 20 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad - \; 4 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 9a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 9b</b> | ||
+ | |||
+ | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \displaystyle \frac{24}{x} \, = \, 8 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad - \; 8 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad - \, 24 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 9b|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 9c</b> | ||
+ | |||
+ | Vad är första steget i lösningen av ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::::<math> \displaystyle \frac{12}{x} \, = \, 3 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \qquad - \; 3 \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \qquad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \qquad - \, 12 \quad\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 9c|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 10a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \;\;\; 25 \quad 50 \quad 100 \quad 150 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 10a|3.3Q Svar 9a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 10b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \quad 18 \quad 36 \quad 24 \quad 72 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 10b|3.3Q Svar 9b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | |||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 10c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \quad 25 \quad 30 \quad 35 \quad 45 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 10c|3.3Q Svar 9c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 11a</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^3 \, = \, 27 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = 3 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = -3 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 3 \, </math> och <math> x_2 = -3 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 9 \, </math> och <math> \, x_2 = -9 </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 11a|3.3Q Svar Alt A}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 11b</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^3 \, = \, -8 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = 2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = -2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 4 \, </math> och <math> \, x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 11b|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnC"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 11c</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad x\,^3 \, = \, 8 \quad \, </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = 2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad </math> Endast lösningen <math> \, x = -2 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 4 \, </math> och <math> \, x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 11c|3.3Q Svar Alt A}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 12a</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> \quad\; 3\,x \, - \, 9 \, = \, 15 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \, - \, 15 \, </math> och sedan <math> \, + \; 9 \, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \, - \;\, 3 \; </math> och sedan <math> \; + \; 9 \, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \, + \;\, 9 \; </math> och sedan <math> \; / \;\, 3 \; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \, + \;\, 9 \; </math> och sedan <math> \; - \, 3 \; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 12a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 12b</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> \quad\; 5\,x \, + \, 4 = \, 19 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad - \;\, 5 \; </math> och sedan <math> \; - \; 4 \;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad - \, 19 \, </math> och sedan <math> \, - \; 4 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad - \;\, 4 \; </math> och sedan <math> \; - \, 5 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad - \;\, 4 \; </math> och sedan <math> \; / \;\, 5 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 12b|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 12c</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | :::<math> \quad\; 6\,x \, + \, 8 \, = \, 32 </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \quad - \;\, 6 \; </math> och sedan <math> \; - \; 8 \;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad - \;\, 8 \; </math> och sedan <math> \; / \;\, 6 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad - \;\, 8 \; </math> och sedan <math> \; - \, 6 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad - \, 32 \, </math> och sedan <math> \, - \; 8 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 12c|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 13a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \quad\;\; 3 \quad 54 \quad 9 \quad 6 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 13a|3.3Q Svar 12a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 13b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \quad\;\; 4 \quad 6 \quad 16 \quad 12 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 13b|3.3Q Svar 12b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 13c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::<math> \quad\;\; 8 \quad 12 \quad 4 \quad 3 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 13c|3.3Q Svar 12c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 14a</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> \;\, \displaystyle \quad \frac{27}{x} \; = \; \frac{9}{2} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \, - \;\, 2 \; </math> och sedan <math> \; - \, 9 \; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \,\, \cdot \;\; x \;\, </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; \frac{2}{9} \, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \, - \;\, 9 \; </math> och sedan <math> \, \cdot \;\, 2 \;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \, - \, 27 \, </math> och sedan <math> - \, \frac{9}{2} \, </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 14a|3.3Q Svar Alt B}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 14b</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> \;\, \displaystyle \quad \frac{10}{x} \; = \; \frac{2}{7} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \;\;\; - \, 10 \, </math> och sedan <math> - \; \frac{2}{7} \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad - \;\, 2 \; </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; 7 \;\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad\, \cdot \;\; x \;\, </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; \frac{7}{2} \;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad - \;\, 7 \; </math> och sedan <math> \; - \, 2 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 14b|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 14c</b> | ||
+ | |||
+ | Vilka åtgärder löser ekvationen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> \;\, \displaystyle \quad \frac{16}{x} \; = \; \frac{8}{3} </math> | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \;\;\; - \, 16 \, </math> och sedan <math> - \; \frac{8}{3} \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \quad - \;\, 8 \; </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; 3 \;\;\, </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \quad - \;\, 3 \; </math> och sedan <math> \; - \, 8 \;\; </math> på båda leden. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \quad\, \cdot \;\; x \;\, </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, </math> på båda leden. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 14c|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 15a</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \; 4\,x \, - \, 9 \, = \, 2\,x \, + \, 15 </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 16 \quad 19 \quad 24 \quad 12 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 15a|3.3Q Svar 14a}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 15b</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \;\; 3\,x \, + \, 9 \; = \; 2\,x \, + \, 20 </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 12 \quad 15 \quad 11 \quad 13 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 15b|3.3Q Svar 14b}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 15c</b> | ||
+ | |||
+ | Lös ekvationen <math> \;\; 6\,x \, + \, 8 \; = \; 5\,x \, + \, 10 </math> | ||
+ | |||
+ | Svarsalternativen<span style="color:black">:</span> | ||
+ | |||
+ | ::::<math> 18 \quad 16 \quad 7 \quad 2 </math> | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 15c|3.3Q Svar 14c}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> </tr> | ||
+ | |||
+ | <tr> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 16a</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad \displaystyle \frac{3\,x\,^2}{4} \, = \, 12 \quad </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = 4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math>\,x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 16a|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 16b</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad 3\,x\,^2 \, = \, 48 \quad </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = 4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = -4 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math>\,x_2 = -8 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 16b|3.3Q Svar Alt D}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | <td><div class="ovnA"> | ||
+ | |||
+ | <b>Fråga 16c</b> | ||
+ | |||
+ | Ekvationen <math> \quad 2\,x\,^2 \, = \, 72 \quad </math> har: | ||
+ | |||
+ | <b>A</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = 6 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>B</b> <math> \; </math> Endast lösningen <math> \, x = -6 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>C</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 6 </math> och <math>\,x_2 = -6 \, </math>. | ||
+ | |||
+ | <b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>. | ||
+ | {{#NAVCONTENT:Rätt svar 16c|3.3Q Svar Alt C}} | ||
+ | </div></td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved. |
Versionen från 23 september 2016 kl. 10.56
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz version 2 | Övningar | Lathund |
Genomgång Potenser | Genomgång Grundpotensform | Quiz, version 1 | Övningar App spår 1 | Övningar App spår 3 |
I denna version är alla quizfrågor av typ Multiple Choice, vilket har kommit till och är inspirerad av den diskussion som vi hade på mötet 23/6.
Enligt detta ska quizet skilja sig från övningarna genom att behålla sin karaktär som Multiple Choice frågor som lätt kan besvaras genom att trycka på ett befintligt svarsalternativ och gå vidare. Jag håller med om detta och har i den här versionen försökt att åstadkomma det genom att ändra frågeställningar och även tillåta ibland frågor som ev. kan besvaras genom prövning och insättning av svarsalternativen ("fusk").
\( \qquad \) Spår a | \( \qquad \) Spår b | \( \qquad \) Spår c |
Fråga 1a Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 12 \, = \, 36 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1a
|
Fråga 1b Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 11 \, = \, 25 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1b
|
Fråga 1c Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 9 \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 1c
|
Fråga 2a Vilken åtgärd löser ekvationen \( \quad x - 9 = 12 \quad \)? A \( \qquad - \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad + \, 9 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \qquad - \, 12 \quad \) på båda leden. D \( \qquad + \, 12 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2a
|
Fråga 2b Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 4 = 18 \, \)? A \( \qquad + \, 18 \quad \) på båda leden. B \( \qquad - \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. C \( \qquad + \, 4 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \, 18 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2b
|
Fråga 2c Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 2 = 11 \, \)? A \( \qquad + \, 2\;\; \quad \) på båda leden. B \( \qquad + \, 11 \quad \) på båda leden. C \( \qquad - \, 2\;\; \quad \) på båda leden. D \( \qquad - \, 11 \quad \) på båda leden.
Rätt svar 2c
|
Fråga 3a Lös ekvationen \( \quad 8 \, x \, = \, 24 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3a
|
Fråga 3b Lös ekvationen \( \quad 4 \, x \, = \, 20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3b
|
Fråga 3c Lös ekvationen \( \quad 9 \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 3c
|
Fråga 4a Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{4} = 25 \quad \)? A \( \qquad - \, 25 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad \;\cdot\;\; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad / \; 25 \quad\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4a
|
Fråga 4b Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{8} \, = \, 9 \, \)? A \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad \;\cdot\;\; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad / \; 9 \qquad \) på båda leden. D \( \qquad - \, 9 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4b
|
Fråga 4c Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{5} \, = \, 10 \, \)? A \( \qquad - \; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad - \, 10 \quad\;\, \) på båda leden. C \( \qquad / \; 10 \quad\;\; \) på båda leden. D \( \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 4c
|
Fråga 5a Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 16 \quad \, \) har: A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \). B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \). C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \(\,x_2 = -4 \, \). D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \( x_2 = -8 \, \).
Rätt svar 5a
|
Fråga 5b Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 9 \quad \, \) har: A \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 9 \, \) och \( \, x_2 = -9 \). B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 3 \, \). C \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -3 \, \). D \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 3 \, \) och \( \, x_2 = -3 \, \).
Rätt svar 5b
|
Fråga 5c Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 4 \quad \, \) har: A \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 2 \, \) och \( \, x_2 = -2 \, \). B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \). C \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \). D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \).
Rätt svar 5c
|
Fråga 6a Lös ekvationen \( \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6a
|
Fråga 6b Lös ekvationen \( \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6b
|
Fråga 6c Lös ekvationen \( \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 6c
|
Fråga 7a Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,x \) C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)
Rätt svar 7a
|
Fråga 7b Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} \)
Rätt svar 7b
|
Fråga 7c Vilket av alternativen nedan är en ekvation? A \( \qquad \displaystyle 5\,x - 32 \) B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \) C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \; = \; {2 \over 3} \)
Rätt svar 7c
|
Fråga 8a Lös ekvationen \( \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8a
|
Fråga 8b Lös ekvationen \( \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8b
|
Fråga 8c Lös ekvationen \( \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 8c
|
Fråga 9a Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \, 20 \quad\;\, \) på båda leden. B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 9a
|
Fråga 9b Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad - \, 24 \quad\;\, \) på båda leden. D \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.
Rätt svar 9b
|
Fråga 9c Vad är första steget i lösningen av ekvationen:
A \( \qquad - \; 3 \quad\;\;\; \) på båda leden. B \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden. C \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden. D \( \qquad - \, 12 \quad\;\, \) på båda leden.
Rätt svar 9c
|
Fråga 10a Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10a
|
Fråga 10b Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10b
|
Fråga 10c Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 10c
|
Fråga 11a Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, 27 \quad \, \) har: A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 3 \, \). B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -3 \, \). C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 3 \, \) och \( x_2 = -3 \, \). D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 9 \, \) och \( \, x_2 = -9 \).
Rätt svar 11a
|
Fråga 11b Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, -8 \quad \, \) har: A \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \). B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \). C \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \, \). D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 5 \, \) och \( \, x_2 = -5 \).
Rätt svar 11b
|
Fråga 11c Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, 8 \quad \, \) har: A \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \). B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \). C \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \, \). D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 5 \, \) och \( \, x_2 = -5 \).
Rätt svar 11c
|
Fråga 12a Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \, 15 \, \) och sedan \( \, + \; 9 \, \) på båda leden. B \( \, - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; + \; 9 \, \) på båda leden. C \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; / \;\, 3 \; \) på båda leden. D \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; - \, 3 \; \) på båda leden.
Rätt svar 12a
|
Fråga 12b Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 5 \; \) och sedan \( \; - \; 4 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \, 19 \, \) och sedan \( \, - \; 4 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; - \, 5 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; / \;\, 5 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 12b
|
Fråga 12c Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \quad - \;\, 6 \; \) och sedan \( \; - \; 8 \;\, \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; / \;\, 6 \;\; \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; - \, 6 \;\; \) på båda leden. D \( \quad - \, 32 \, \) och sedan \( \, - \; 8 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 12c
|
Fråga 13a Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13a
|
Fråga 13b Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13b
|
Fråga 13c Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad \) Svarsalternativen:
Rätt svar 13c
|
Fråga 14a Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \, - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; - \, 9 \; \) på båda leden. B \( \,\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{2}{9} \, \) på båda leden. C \( \, - \;\, 9 \; \) och sedan \( \, \cdot \;\, 2 \;\, \) på båda leden. D \( \, - \, 27 \, \) och sedan \( - \, \frac{9}{2} \, \) på båda leden.
Rätt svar 14a
|
Fråga 14b Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \;\;\; - \, 10 \, \) och sedan \( - \; \frac{2}{7} \;\; \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 7 \;\;\, \) på båda leden. C \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{7}{2} \;\, \) på båda leden. D \( \quad - \;\, 7 \; \) och sedan \( \; - \, 2 \;\; \) på båda leden.
Rätt svar 14b
|
Fråga 14c Vilka åtgärder löser ekvationen:
A \( \;\;\; - \, 16 \, \) och sedan \( - \; \frac{8}{3} \;\; \) på båda leden. B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 3 \;\;\, \) på båda leden. C \( \quad - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; - \, 8 \;\; \) på båda leden. D \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, \) på båda leden.
Rätt svar 14c
|
Fråga 15a Lös ekvationen \( \; 4\,x \, - \, 9 \, = \, 2\,x \, + \, 15 \) Svarsalternativen:
Rätt svar 15a
|
Fråga 15b Lös ekvationen \( \;\; 3\,x \, + \, 9 \; = \; 2\,x \, + \, 20 \) Svarsalternativen:
Rätt svar 15b
|
Fråga 15c Lös ekvationen \( \;\; 6\,x \, + \, 8 \; = \; 5\,x \, + \, 10 \) Svarsalternativen:
Rätt svar 15c
|
Fråga 16a Ekvationen \( \quad \displaystyle \frac{3\,x\,^2}{4} \, = \, 12 \quad \) har: A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \). B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \). C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \(\,x_2 = -4 \, \). D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \( x_2 = -8 \, \).
Rätt svar 16a
|
Fråga 16b Ekvationen \( \quad 3\,x\,^2 \, = \, 48 \quad \) har: A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \). B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \). C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \(\,x_2 = -8 \, \). D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \( x_2 = -4 \, \).
Rätt svar 16b
|
Fråga 16c Ekvationen \( \quad 2\,x\,^2 \, = \, 72 \quad \) har: A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 6 \, \). B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -6 \, \). C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 6 \) och \(\,x_2 = -6 \, \). D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \( x_2 = -4 \, \).
Rätt svar 16c
|
Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.