Skillnad mellan versioner av "1.7 Quiz till Potenser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 1: Rad 1:
<!--  __NOTOC__ -->
+
__NOTOC__
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | &nbsp;
Rad 33: Rad 33:
  
 
&nbsp; <math> 9 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 6 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 27 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 12 </math>
 
&nbsp; <math> 9 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 6 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 27 </math>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; <math> 12 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1a|3.3Q Svar 1a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1a|1.7Q Svar 1a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 45: Rad 45:
  
 
::::<math> 5 \quad 12 \quad 4 \quad 14 </math>
 
::::<math> 5 \quad 12 \quad 4 \quad 14 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1b|3.3Q Svar 1b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1b|1.7Q Svar 1b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 57: Rad 57:
  
 
::::<math> 9 \quad 6 \quad 15 \quad 8 </math>
 
::::<math> 9 \quad 6 \quad 15 \quad 8 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1c|3.3Q Svar 1c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 1c|1.7Q Svar 1c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 95: Rad 95:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad + \, 12 \quad </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad + \, 12 \quad </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2a|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2a|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 110: Rad 110:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 18 \quad </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 18 \quad </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2b|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2b|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 125: Rad 125:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 11 \quad </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 11 \quad </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2c|3.3Q Svar Alt A}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 2c|1.7Q Svar Alt A}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 159: Rad 159:
  
 
:::<math> 16 \quad 12 \quad 8 \quad 3 </math>
 
:::<math> 16 \quad 12 \quad 8 \quad 3 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3a|3.3Q Svar 3a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3a|1.7Q Svar 3a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 170: Rad 170:
  
 
:::<math> 4 \quad 5 \quad 20 \quad 16 </math>
 
:::<math> 4 \quad 5 \quad 20 \quad 16 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3b|3.3Q Svar 3b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3b|1.7Q Svar 3b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 181: Rad 181:
  
 
:::<math> \;\, 9 \quad 3 \quad 2 \quad 18 </math>
 
:::<math> \;\, 9 \quad 3 \quad 2 \quad 18 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3c|3.3Q Svar 3c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 3c|1.7Q Svar 3c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 219: Rad 219:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad / \; 25 \quad\;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad / \; 25 \quad\;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4a|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4a|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 234: Rad 234:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 9 \quad\;\;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 9 \quad\;\;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4b|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4b|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 249: Rad 249:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4c|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 4c|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 287: Rad 287:
  
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>.
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5a|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5a|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 302: Rad 302:
  
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 3 \, </math> och <math> \, x_2 = -3 \, </math>.
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> \, x_1 = 3 \, </math> och <math> \, x_2 = -3 \, </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5b|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5b|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnE">
 
<td><div class="ovnE">
Rad 317: Rad 317:
  
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 \, </math> och <math> \, x_2 = -4 </math>.
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 \, </math> och <math> \, x_2 = -4 </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5c|3.3Q Svar Alt A}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 5c|1.7Q Svar Alt A}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 355: Rad 355:
  
 
:::<math> -11 \quad 35 \quad 17 \quad 11 </math>
 
:::<math> -11 \quad 35 \quad 17 \quad 11 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6a|3.3Q Svar 6a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6a|1.7Q Svar 6a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 366: Rad 366:
  
 
:::<math> -14 \quad 16 \quad 22 \quad 14 </math>
 
:::<math> -14 \quad 16 \quad 22 \quad 14 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6b|3.3Q Svar 6b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6b|1.7Q Svar 6b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 377: Rad 377:
  
 
:::<math> 9 \quad 13 \quad -9 \quad 15 </math>
 
:::<math> 9 \quad 13 \quad -9 \quad 15 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6c|3.3Q Svar 6c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 6c|1.7Q Svar 6c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 413: Rad 413:
  
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} </math>
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7a|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7a|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 427: Rad 427:
  
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} </math>
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7b|3.3Q Svar Alt A}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7b|1.7Q Svar Alt A}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 441: Rad 441:
  
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6}  \; = \; {2 \over 3} </math>
 
<b>C</b> <math> \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6}  \; = \; {2 \over 3} </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7c|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 7c|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 475: Rad 475:
  
 
:::<math> 11 \quad -11 \quad -35 \quad 35 </math>
 
:::<math> 11 \quad -11 \quad -35 \quad 35 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8a|3.3Q Svar 7a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8a|1.7Q Svar 7a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 486: Rad 486:
  
 
:::<math> -5 \quad 35 \quad -35 \quad 5 </math>
 
:::<math> -5 \quad 35 \quad -35 \quad 5 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8b|3.3Q Svar 7b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8b|1.7Q Svar 7b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 497: Rad 497:
  
 
:::<math> -18 \quad 18 \quad -20 \quad 20 </math>
 
:::<math> -18 \quad 18 \quad -20 \quad 20 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8c|3.3Q Svar 7c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 8c|1.7Q Svar 7c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 537: Rad 537:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad - \; x \quad\;\;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9a|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9a|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 554: Rad 554:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9b|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9b|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 571: Rad 571:
  
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 12 \quad\;\, </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \qquad - \, 12 \quad\;\, </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9c|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 9c|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 605: Rad 605:
  
 
::<math> \;\;\; 25 \quad 50 \quad 100 \quad 150 </math>
 
::<math> \;\;\; 25 \quad 50 \quad 100 \quad 150 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10a|3.3Q Svar 9a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10a|1.7Q Svar 9a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 617: Rad 617:
  
 
::<math> \quad 18 \quad 36 \quad 24 \quad 72 </math>
 
::<math> \quad 18 \quad 36 \quad 24 \quad 72 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10b|3.3Q Svar 9b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10b|1.7Q Svar 9b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
  
Rad 629: Rad 629:
  
 
::<math> \quad 25 \quad 30 \quad 35 \quad 45 </math>
 
::<math> \quad 25 \quad 30 \quad 35 \quad 45 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10c|3.3Q Svar 9c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 10c|1.7Q Svar 9c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 667: Rad 667:
  
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 9 \, </math> och <math> \, x_2 = -9 </math>.
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 9 \, </math> och <math> \, x_2 = -9 </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11a|3.3Q Svar Alt A}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11a|1.7Q Svar Alt A}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 682: Rad 682:
  
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>.
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11b|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11b|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnC">
 
<td><div class="ovnC">
Rad 697: Rad 697:
  
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>.
 
<b>D</b> <math> \quad </math> Lösningarna <math> x_1 = 5 \, </math> och <math> \, x_2 = -5 </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11c|3.3Q Svar Alt A}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 11c|1.7Q Svar Alt A}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 741: Rad 741:
  
 
<b>D</b> <math> \, + \;\, 9 \; </math> och sedan <math> \; - \, 3 \; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \, + \;\, 9 \; </math> och sedan <math> \; - \, 3 \; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12a|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12a|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 758: Rad 758:
  
 
<b>D</b> <math> \quad - \;\, 4 \; </math> och sedan <math> \; / \;\, 5 \;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \quad - \;\, 4 \; </math> och sedan <math> \; / \;\, 5 \;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12b|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12b|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 775: Rad 775:
  
 
<b>D</b> <math> \quad - \, 32 \, </math> och sedan <math> \, - \; 8 \;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \quad - \, 32 \, </math> och sedan <math> \, - \; 8 \;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12c|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 12c|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 809: Rad 809:
  
 
::<math> \quad\;\; 3 \quad 54 \quad 9 \quad 6 </math>
 
::<math> \quad\;\; 3 \quad 54 \quad 9 \quad 6 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13a|3.3Q Svar 12a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13a|1.7Q Svar 12a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 820: Rad 820:
  
 
::<math> \quad\;\; 4 \quad 6 \quad 16 \quad 12 </math>
 
::<math> \quad\;\; 4 \quad 6 \quad 16 \quad 12 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13b|3.3Q Svar 12b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13b|1.7Q Svar 12b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 831: Rad 831:
  
 
::<math> \quad\;\; 8 \quad 12 \quad 4 \quad 3 </math>
 
::<math> \quad\;\; 8 \quad 12 \quad 4 \quad 3 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13c|3.3Q Svar 12c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 13c|1.7Q Svar 12c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 871: Rad 871:
  
 
<b>D</b> <math> \, - \, 27 \, </math> och sedan <math> - \, \frac{9}{2} \, </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \, - \, 27 \, </math> och sedan <math> - \, \frac{9}{2} \, </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14a|3.3Q Svar Alt B}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14a|1.7Q Svar Alt B}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 888: Rad 888:
  
 
<b>D</b> <math> \quad - \;\, 7 \; </math> och sedan <math> \; - \, 2 \;\; </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \quad - \;\, 7 \; </math> och sedan <math> \; - \, 2 \;\; </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14b|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14b|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 905: Rad 905:
  
 
<b>D</b> <math> \quad\, \cdot \;\; x \;\, </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, </math> på båda leden.
 
<b>D</b> <math> \quad\, \cdot \;\; x \;\, </math> och sedan <math> \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, </math> på båda leden.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14c|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 14c|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 939: Rad 939:
  
 
::::<math> 16 \quad 19 \quad 24 \quad 12 </math>
 
::::<math> 16 \quad 19 \quad 24 \quad 12 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15a|3.3Q Svar 14a}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15a|1.7Q Svar 14a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 950: Rad 950:
  
 
::::<math> 12 \quad 15 \quad 11 \quad 13 </math>
 
::::<math> 12 \quad 15 \quad 11 \quad 13 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15b|3.3Q Svar 14b}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15b|1.7Q Svar 14b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 961: Rad 961:
  
 
::::<math> 18 \quad 16 \quad 7 \quad 2 </math>
 
::::<math> 18 \quad 16 \quad 7 \quad 2 </math>
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15c|3.3Q Svar 14c}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 15c|1.7Q Svar 14c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>
Rad 999: Rad 999:
  
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>.
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 8 </math> och <math> x_2 = -8 \, </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16a|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16a|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 1 014: Rad 1 014:
  
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>.
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16b|3.3Q Svar Alt D}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16b|1.7Q Svar Alt D}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
<td><div class="ovnA">
 
<td><div class="ovnA">
Rad 1 029: Rad 1 029:
  
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>.
 
<b>D</b> <math> \; </math> Lösningarna <math> x_1 = 4 </math> och <math> x_2 = -4 \, </math>.
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16c|3.3Q Svar Alt C}}
+
{{#NAVCONTENT:Rätt svar 16c|1.7Q Svar Alt C}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
</tr>
 
</tr>

Versionen från 23 september 2016 kl. 12.07

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz, version 2          Övningar          Lathund      
       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz, version 1          Övningar App spår 1          Övningar App spår 3      


\( \qquad \) Spår a \( \qquad \) Spår b \( \qquad \) Spår c

Fråga 1a

\( 3\,^3 \)

Svarsalternativen:

  \( 9 \)        \( 6 \)        \( 27 \)        \( 12 \)

Fråga 1b

Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 11 \, = \, 25 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 5 \quad 12 \quad 4 \quad 14 \]

Fråga 1c

Lös ekvationen \( \quad x \, + \, 9 \, = \, 15 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 9 \quad 6 \quad 15 \quad 8 \]

Fråga 2a

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \quad x - 9 = 12 \quad \)?

A \( \qquad - \, 9 \quad\;\, \) på båda leden.

B \( \qquad + \, 9 \quad\;\, \) på båda leden.

C \( \qquad - \, 12 \quad \) på båda leden.

D \( \qquad + \, 12 \quad \) på båda leden.

Fråga 2b

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 4 = 18 \, \)?

A \( \qquad + \, 18 \quad \) på båda leden.

B \( \qquad - \, 4 \quad\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad + \, 4 \quad\;\; \) på båda leden.

D \( \qquad - \, 18 \quad \) på båda leden.

Fråga 2c

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \, x - 2 = 11 \, \)?

A \( \qquad + \, 2\;\; \quad \) på båda leden.

B \( \qquad + \, 11 \quad \) på båda leden.

C \( \qquad - \, 2\;\; \quad \) på båda leden.

D \( \qquad - \, 11 \quad \) på båda leden.

Fråga 3a

Lös ekvationen \( \quad 8 \, x \, = \, 24 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 16 \quad 12 \quad 8 \quad 3 \]

Fråga 3b

Lös ekvationen \( \quad 4 \, x \, = \, 20 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 4 \quad 5 \quad 20 \quad 16 \]

Fråga 3c

Lös ekvationen \( \quad 9 \, x \, = \, 18 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \;\, 9 \quad 3 \quad 2 \quad 18 \]

Fråga 4a

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{4} = 25 \quad \)?

A \( \qquad - \, 25 \quad\;\, \) på båda leden.

B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad \;\cdot\;\; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden.

D \( \qquad / \; 25 \quad\;\; \) på båda leden.

Fråga 4b

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{8} \, = \, 9 \, \)?

A \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden.

B \( \qquad \;\cdot\;\; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad / \; 9 \qquad \) på båda leden.

D \( \qquad - \, 9 \quad\;\;\; \) på båda leden.

Fråga 4c

Vilken åtgärd löser ekvationen \( \displaystyle \; \frac{x}{5} \, = \, 10 \, \)?

A \( \qquad - \; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden.

B \( \qquad - \, 10 \quad\;\, \) på båda leden.

C \( \qquad / \; 10 \quad\;\; \) på båda leden.

D \( \qquad \;\cdot\;\; 5 \quad\;\;\; \) på båda leden.

Fråga 5a

Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 16 \quad \, \) har:

A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \).

B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \).

C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \(\,x_2 = -4 \, \).

D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \( x_2 = -8 \, \).

Fråga 5b

Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 9 \quad \, \) har:

A \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 9 \, \) och \( \, x_2 = -9 \).

B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 3 \, \).

C \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -3 \, \).

D \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 3 \, \) och \( \, x_2 = -3 \, \).

Fråga 5c

Ekvationen \( \quad x\,^2 \, = \, 4 \quad \, \) har:

A \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 2 \, \) och \( \, x_2 = -2 \, \).

B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \).

C \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \).

D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \).

Fråga 6a

Lös ekvationen \( \quad 23 \, - \, x \, = \, 12 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ -11 \quad 35 \quad 17 \quad 11 \]

Fråga 6b

Lös ekvationen \( \quad 4 \, - \, x \, = \, 18 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ -14 \quad 16 \quad 22 \quad 14 \]

Fråga 6c

Lös ekvationen \( \quad 2 \, - \, x \, = \, 11 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 9 \quad 13 \quad -9 \quad 15 \]

Fråga 7a

Vilket av alternativen nedan är en ekvation?

A \( \qquad \displaystyle y \, = \, 5\,x - 32 \)

B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,x \)

C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \)

Fråga 7b

Vilket av alternativen nedan är en ekvation?

A \( \qquad \displaystyle 25 \, = \, 5\,x - 32 \)

B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \)

C \( \qquad \displaystyle {2\,x \over 5} \, + \, {3\,x \over 2} \, - \, {x \over 4} \)

Fråga 7c

Vilket av alternativen nedan är en ekvation?

A \( \qquad \displaystyle 5\,x - 32 \)

B \( \qquad x \, + \, 1 \; = \; 5 \, - \, 4\,y \)

C \( \qquad \displaystyle {x \over 3} \, + \, {x \over 2} \, - \, {x \over 6} \; = \; {2 \over 3} \)

Fråga 8a

Lös ekvationen \( \quad -23 \, - \, x \, = \, -12 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ 11 \quad -11 \quad -35 \quad 35 \]

Fråga 8b

Lös ekvationen \( \quad -15 \, - \, x \, = \, -20 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ -5 \quad 35 \quad -35 \quad 5 \]

Fråga 8c

Lös ekvationen \( \quad -19 \, - \, x \, = \, 1 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ -18 \quad 18 \quad -20 \quad 20 \]

Fråga 9a

Vad är första steget i lösningen av ekvationen:

\[ \displaystyle \frac{20}{x} \, = \, 4 \]

A \( \qquad - \, 20 \quad\;\, \) på båda leden.

B \( \qquad - \; 4 \quad\;\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

D \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

Fråga 9b

Vad är första steget i lösningen av ekvationen:

\[ \displaystyle \frac{24}{x} \, = \, 8 \]

A \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

B \( \qquad - \; 8 \quad\;\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad - \, 24 \quad\;\, \) på båda leden.

D \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

Fråga 9c

Vad är första steget i lösningen av ekvationen:

\[ \displaystyle \frac{12}{x} \, = \, 3 \]

A \( \qquad - \; 3 \quad\;\;\; \) på båda leden.

B \( \qquad \;\cdot\;\; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

C \( \qquad - \; x \quad\;\;\; \) på båda leden.

D \( \qquad - \, 12 \quad\;\, \) på båda leden.

Fråga 10a

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{3}{4} \, x \, = \, 75 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \;\;\; 25 \quad 50 \quad 100 \quad 150 \]

Fråga 10b

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{2}{3} \, x \, = \, 12 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \quad 18 \quad 36 \quad 24 \quad 72 \]

Fråga 10c

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{1}{3} \, x \, = \, 15 \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \quad 25 \quad 30 \quad 35 \quad 45 \]

Fråga 11a

Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, 27 \quad \, \) har:

A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 3 \, \).

B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -3 \, \).

C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 3 \, \) och \( x_2 = -3 \, \).

D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 9 \, \) och \( \, x_2 = -9 \).

Fråga 11b

Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, -8 \quad \, \) har:

A \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \).

B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \).

C \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \, \).

D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 5 \, \) och \( \, x_2 = -5 \).

Fråga 11c

Ekvationen \( \quad x\,^3 \, = \, 8 \quad \, \) har:

A \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = 2 \, \).

B \( \quad \) Endast lösningen \( \, x = -2 \, \).

C \( \quad \) Lösningarna \( \, x_1 = 4 \, \) och \( \, x_2 = -4 \, \).

D \( \quad \) Lösningarna \( x_1 = 5 \, \) och \( \, x_2 = -5 \).

Fråga 12a

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \quad\; 3\,x \, - \, 9 \, = \, 15 \]

A \( \, - \, 15 \, \) och sedan \( \, + \; 9 \, \) på båda leden.

B \( \, - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; + \; 9 \, \) på båda leden.

C \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; / \;\, 3 \; \) på båda leden.

D \( \, + \;\, 9 \; \) och sedan \( \; - \, 3 \; \) på båda leden.

Fråga 12b

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \quad\; 5\,x \, + \, 4 = \, 19 \]

A \( \quad - \;\, 5 \; \) och sedan \( \; - \; 4 \;\, \) på båda leden.

B \( \quad - \, 19 \, \) och sedan \( \, - \; 4 \;\; \) på båda leden.

C \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; - \, 5 \;\; \) på båda leden.

D \( \quad - \;\, 4 \; \) och sedan \( \; / \;\, 5 \;\; \) på båda leden.

Fråga 12c

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \quad\; 6\,x \, + \, 8 \, = \, 32 \]

A \( \quad - \;\, 6 \; \) och sedan \( \; - \; 8 \;\, \) på båda leden.

B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; / \;\, 6 \;\; \) på båda leden.

C \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; - \, 6 \;\; \) på båda leden.

D \( \quad - \, 32 \, \) och sedan \( \, - \; 8 \;\; \) på båda leden.

Fråga 13a

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{27} \; = \; \frac{2}{9} \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \quad\;\; 3 \quad 54 \quad 9 \quad 6 \]

Fråga 13b

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{8} \; = \; \frac{3}{4} \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \quad\;\; 4 \quad 6 \quad 16 \quad 12 \]

Fråga 13c

Lös ekvationen \( \displaystyle \quad \frac{x}{6} \; = \; \frac{2}{3} \quad \)

Svarsalternativen:

\[ \quad\;\; 8 \quad 12 \quad 4 \quad 3 \]

Fråga 14a

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \;\, \displaystyle \quad \frac{27}{x} \; = \; \frac{9}{2} \]

A \( \, - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; - \, 9 \; \) på båda leden.

B \( \,\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{2}{9} \, \) på båda leden.

C \( \, - \;\, 9 \; \) och sedan \( \, \cdot \;\, 2 \;\, \) på båda leden.

D \( \, - \, 27 \, \) och sedan \( - \, \frac{9}{2} \, \) på båda leden.

Fråga 14b

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \;\, \displaystyle \quad \frac{10}{x} \; = \; \frac{2}{7} \]

A \( \;\;\; - \, 10 \, \) och sedan \( - \; \frac{2}{7} \;\; \) på båda leden.

B \( \quad - \;\, 2 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 7 \;\;\, \) på båda leden.

C \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{7}{2} \;\, \) på båda leden.

D \( \quad - \;\, 7 \; \) och sedan \( \; - \, 2 \;\; \) på båda leden.

Fråga 14c

Vilka åtgärder löser ekvationen:

\[ \;\, \displaystyle \quad \frac{16}{x} \; = \; \frac{8}{3} \]

A \( \;\;\; - \, 16 \, \) och sedan \( - \; \frac{8}{3} \;\; \) på båda leden.

B \( \quad - \;\, 8 \; \) och sedan \( \; \cdot \;\; 3 \;\;\, \) på båda leden.

C \( \quad - \;\, 3 \; \) och sedan \( \; - \, 8 \;\; \) på båda leden.

D \( \quad\, \cdot \;\; x \;\, \) och sedan \( \; \cdot \;\; \frac{3}{8} \;\, \) på båda leden.

Fråga 15a

Lös ekvationen \( \; 4\,x \, - \, 9 \, = \, 2\,x \, + \, 15 \)

Svarsalternativen:

\[ 16 \quad 19 \quad 24 \quad 12 \]

Fråga 15b

Lös ekvationen \( \;\; 3\,x \, + \, 9 \; = \; 2\,x \, + \, 20 \)

Svarsalternativen:

\[ 12 \quad 15 \quad 11 \quad 13 \]

Fråga 15c

Lös ekvationen \( \;\; 6\,x \, + \, 8 \; = \; 5\,x \, + \, 10 \)

Svarsalternativen:

\[ 18 \quad 16 \quad 7 \quad 2 \]

Fråga 16a

Ekvationen \( \quad \displaystyle \frac{3\,x\,^2}{4} \, = \, 12 \quad \) har:

A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \).

B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \).

C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \(\,x_2 = -4 \, \).

D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \( x_2 = -8 \, \).

Fråga 16b

Ekvationen \( \quad 3\,x\,^2 \, = \, 48 \quad \) har:

A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 4 \, \).

B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -4 \, \).

C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 8 \) och \(\,x_2 = -8 \, \).

D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \( x_2 = -4 \, \).

Fråga 16c

Ekvationen \( \quad 2\,x\,^2 \, = \, 72 \quad \) har:

A \( \; \) Endast lösningen \( \, x = 6 \, \).

B \( \; \) Endast lösningen \( \, x = -6 \, \).

C \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 6 \) och \(\,x_2 = -6 \, \).

D \( \; \) Lösningarna \( x_1 = 4 \) och \( x_2 = -4 \, \).





Copyright © 2010-2016 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.