Skillnad mellan versioner av "1.7 Övningar till Potenser Appversion"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 217: Rad 217:
  
 
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 </math>
 +
 
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a|Lösning 13|1.5 Lösning 2a}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 13|1.5 Svar 2a|Lösning 13|1.5 Lösning 2a}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
===== Övning 14 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
+
 
Svara med SANT eller FALSKT:
+
===== Övning 14 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) =====
::<math> (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
+
Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span>
 +
 
 +
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 </math>
 +
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c|Lösning 14|1.5 Lösning 2b}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 14|1.5 Svar 2c|Lösning 14|1.5 Lösning 2b}}
 
</div></td>
 
</div></td>
Rad 233: Rad 237:
 
<tr>
 
<tr>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
===== Övning 15 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
+
===== Övning 15 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) =====
Svara med SANT eller FALSKT:
+
Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span>
::<math> (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
+
 
 +
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 </math>
 +
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c|Lösning 15|1.5 Lösning 2c}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 15|1.5 Svar 2c|Lösning 15|1.5 Lösning 2c}}
 
</div></td>
 
</div></td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</td>
 
   <td><div class="ovnE">
 
   <td><div class="ovnE">
===== Övning 16 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (1/0/0) =====
+
 
Svara med SANT eller FALSKT:
+
===== Övning 16 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) =====
::<math> (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math>
+
Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span>
 +
 
 +
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 </math>
 +
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d|Lösning 16|1.5 Lösning 2d}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 16|1.5 Svar 2d|Lösning 16|1.5 Lösning 2d}}
 
</div></td>
 
</div></td>
Rad 250: Rad 259:
  
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
===== Övning 17 &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; (0/1/0) =====
+
===== Övning 17 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad </math> (1/0/0) =====
Svara med SANT eller FALSKT:
+
Svara med SANT eller FALSKT<span style="color:black">:</span>
::<math> 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math>
+
 
 +
<math> \qquad\qquad\qquad\;\; 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 </math>
 +
 
 
{{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f|Lösning 17|1.5 Lösning 2f}}
 
{{#NAVCONTENT:Svar 17|1.5 Svar 2f|Lösning 17|1.5 Lösning 2f}}
 
</div>
 
</div>

Versionen från 27 februari 2017 kl. 14.53

       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Quiz          Övningar Webb          Lathund      
       Genomgång Potenser          Genomgång Grundpotensform          Ovningar App JSON.txt          Övningar App          Övningar App spår 3      


Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Beräkna: \( \qquad\qquad (-2)\,^2 \)

          
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Beräkna: \( \qquad\qquad -\,2\,^2 \)


Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Beräkna: \( \qquad\qquad (-2)\,^3 \)

          
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)

Beräkna: \( \qquad\quad (-5)\,^2 \,-\, 3\,^2 \)


Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Skriv som vanligt tal: \( \quad 4,2 \cdot 10\,^3 \)

          
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Skriv som vanligt tal: \( \quad 4,2 \cdot 10\,^{-3} \)


Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Skriv som vanligt tal: \( \quad 5,07 \cdot 10\,^6 \)

          
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)

Skriv som vanligt tal: \( \quad 5,07 \cdot 10\,^{-6} \)


Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle{\frac{3\,^4 \cdot 3\,^2}{3\,^3}} \)

          
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:


\( \qquad\qquad\qquad\;\; 4\,^4 \cdot 4\,^{-2} / 4 \)


Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle{\frac{5\,^2 \cdot\, 5\,^{-3}}{5\,^{-2}}} \)

          
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (2/0/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle{\frac{10\,^5 \cdot\, 10\,^{-5}}{10\,^{-2} \cdot\, 10\,^3}} \)


Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; (2 \cdot 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 \cdot 3\,^2 \)

          
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; (2 \, + \, 3)\,^2 \, = \, 2\,^2 + 3\,^2 \)


Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; (4 \, / \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, / \, 2\,^2 \)

          
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; (4 \, - \, 2)\,^2 \, = \, 4\,^2 \, - \, 2\,^2 \)


Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)

Svara med SANT eller FALSKT:

\( \qquad\qquad\qquad\;\; 2\,^3 \cdot 5\,^2 = (2 \cdot 5)\,^5 \)


Övning 18                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 56\,000\,000 \]
          
Övning 19                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 4\,800\,000\,000 \]


Övning 20                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,0095 \]
          
Övning 21                                            (0/1/0)

Skriv talet i grundpotensform:

\[ 0,000\,020\,3 \]


Övning 22                                            (0/1/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } \]
          
Övning 23                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } \]


Övning 24                                            (0/2/0)

Förenkla först, beräkna sedan:

\[ \displaystyle { {25 \cdot 10\,^{-3} \over 5 \cdot 10\,^{-5}}\, \cdot \,10\,^{-2} } \]


          
Övning 25                                            (1/1/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ 8^2 \cdot 4^3 \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.


Övning 26                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} \]

Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.

          
Övning 27                                            (1/2/0)

Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:

\[ \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} \]



Övning 28                                            (0/1/1)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?



          
Övning 29                                            (0/2/2)

Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \)

årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs.

Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats?

Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren.

Ange tiden i hela år och månader.


Övning 30 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)

Följande uttryck är givna:

\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]

Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)

Förenkla så långt som möjligt.

Tips:

Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och

förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.





Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.