Skillnad mellan versioner av "3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 352: | Rad 352: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 17 | + | ===== Övning 17 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/0) ===== |
Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 372: | Rad 372: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 18 | + | ===== Övning 18 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/0) ===== |
Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 397: | Rad 397: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 19 | + | ===== Övning 19 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/0) ===== |
Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | Skriv talet i [[1.7_Lathund_till_Potenser#Grundpotensform|<b><span style="color:blue">grundpotensform</span></b>]]: | ||
:::<math> 0,0095 </math> | :::<math> 0,0095 </math> | ||
Rad 405: | Rad 405: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 20 | + | ===== Övning 20 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/0) ===== |
Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 429: | Rad 429: | ||
<tr> | <tr> | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 21 | + | ===== Övning 21 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/0) ===== |
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ::::<math> \displaystyle { \left({1 \over 3}\right)^{-3} } </math> | ||
Rad 437: | Rad 437: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 22 | + | ===== Övning 22 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/2/0) ===== |
Förenkla först, beräkna sedan: | Förenkla först, beräkna sedan: | ||
:::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | :::<math> \displaystyle { \left({4^{40} \over 4} \; \Big / \; 4^{38}\right)^{-1} } </math> | ||
Rad 450: | Rad 450: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 23 | + | ===== Övning 23 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/2/0) ===== |
Förenkla först, beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | Förenkla först, beräkna sedan<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 462: | Rad 462: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 24 | + | ===== Övning 24 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (1/1/0) ===== |
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
Rad 478: | Rad 478: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 25 | + | ===== Övning 25 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (1/2/0) ===== |
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
:::<math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math> | :::<math> \displaystyle {3^{-2} \cdot 9^2 \over 27} </math> | ||
Rad 488: | Rad 488: | ||
<td><div class="ovnC"> | <td><div class="ovnC"> | ||
− | ===== Övning 26 | + | ===== Övning 26 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (1/2/0) ===== |
Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas<span style="color:black">:</span> | ||
:::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | :::<math> \displaystyle {a^{-5} \cdot a^9 \over (a^{-9})^{1/3}} </math> | ||
Rad 504: | Rad 504: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | ===== Övning 27 | + | ===== Övning 27 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/1/1) ===== |
Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
Rad 521: | Rad 521: | ||
<td><div class="ovnA"> | <td><div class="ovnA"> | ||
− | ===== Övning 28 | + | ===== Övning 28 <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; </math> (0/2/2) ===== |
Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | Ett belopp på <math> 5\,000 </math> kr sätts in på ett sparkonto med <math> \, 3\,\% </math> | ||
Versionen från 9 juli 2017 kl. 19.16
Genomgång Ekvationer | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> |
<< Förra avsnitt | Övningar App |
E-Quiz: 1-12
Övning 1 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2\,x \, - \, 6 \; = \; 10 \)
Svar 1
Lösning 1
|
Övning 2 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 8 \, + \, 3\,x \; = \; 17 \)
Svar 2
Lösning 2
|
Övning 3 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad 2 \cdot (x \, + \, 1) \; = \; 40 \) Tips: Täck först över parentesen.
Svar 3
Lösning 3
|
Övning 4 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Lös följande ekvation med övertäckningsmetoden: \( \qquad\qquad\qquad\;\; \displaystyle \frac{x}{2} \, + \, 11 \; = \; 14 \) Tips: Täck först över hela bråket.
Svar 4
Lösning 4
|
Övning 5 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad x \, + \, 7 \; = \; -10 \)
Svar 5
Lösning 5
|
Övning 6 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 15 \, - \, x \; = \; 12 \)
Svar 6
Lösning 6
|
Övning 7 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (1/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 2\,x \, + \, \, 12 \; = \; 18 \)
Svar 7
Lösning 7
|
Övning 8 \( \qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation med allmän metod: \( \qquad\qquad\quad 16 \, + \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 8
Lösning 8
|
Övning 9 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad \) (2/0/0)Lös följande ekvation och genomför en kontroll: \( \qquad\qquad\quad 16 \, - \, 2\,x \; = \; 14 \)
Svar 9
Lösning 9
|
Övning 10 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 19 \, - \, 3\,x \, + \, 14\; = \; 30 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 10
Lösning 10
|
Övning 11 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad 18\,x \, - 12\,x \, - \, 14 \; = \; 16 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 11
Lösning 11 +++
|
Övning 12 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 6\,x \, + 4 \, - \, 3\,x \; = \; 5 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Ange svaret i bråkform.
Svar 12
Lösning 12 +++
|
C-Quiz: 13-xx
Övning 13 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, + \, (x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 13
Lösning 13
|
Övning 14 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; x \, - \, (2\,x \, + \, 6) \; = \; 12 \) Lös sedan den förenklade ekvationen. Kontrollera din lösning.
Svar 14
Lösning 14
|
Övning 15 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (2/0/0)+++
Svar 15
Lösning 15
|
Övning 16 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 7\,(3\,x - 5) \, + \, (3\,x - 5) \; = \; 0 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 16
Lösning 16
|
+++ Resten är kopierade från 1.7 Övningar till Potenser Appversion.
Övning 17 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 4\,x \, + \, 3\,(1 \, + \, 2\,x) \; = \; 23 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 17
Lösning 17
|
Övning 18 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\qquad\;\;\; 10\,^2\,(2\,x + 50) \; = \; 10\,^3 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 18
Lösning 18
|
Övning 19 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Skriv talet i grundpotensform:
Svar 19
Lösning 19
|
Övning 20 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Förenkla först så långt som möjligt ekvationens vänsterled: \( \qquad\;\;\; 0,5\,(x + 1) \, - \, 0,3\,(3 - 2\,x) \; = \; 0,7 \) Lös sedan den förenklade ekvationen.
Svar 20
Lösning 20
|
Övning 21 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 21
Lösning 21
|
Övning 22 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 22
Lösning 22
|
Övning 23 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/0)Förenkla först, beräkna sedan:
Svar 23
Lösning 23
|
Övning 24 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/1/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 24
Lösning 24
|
Övning 25 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Avgör först vilken bas som kan vara lämplig.
Svar 25
Lösning 25
|
Övning 26 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (1/2/0)Skriv om uttrycket till en potens av en enda bas:
Svar 26
Lösning 27
|
Övning 27 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/1/1)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur mycket pengar finns på kontot efter \( 4 \) år?
Svar 27
Lösning 27
|
Övning 28 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\quad\;\; \) (0/2/2)Ett belopp på \( 5\,000 \) kr sätts in på ett sparkonto med \( \, 3\,\% \) årsränta som läggs på kontot årsvis. Inga uttag görs. Hur länge tar det tills startkapitalet fördubblats? Pröva dig fram till en ungefärlig lösning med hjälp av räknaren. Ange tiden i hela år och månader.
Svar 28
Lösning 28
|
Övning 29 \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\quad \) (0/2/3)
Följande uttryck är givna:
\[ \quad P \; = \; 2\,^x \, + \, 2\,^{-x} \] \[ \quad Q \; = \; 2\,^x \, - \, 2\,^{-x} \]
Bilda produkten: \( \qquad\qquad (P + Q) \cdot (P - Q) \)
Förenkla så långt som möjligt.
Tips:
Bilda först \( \, (P + Q) \, \) och förenkla. Bilda sedan \( \, (P - Q) \, \) och
förenkla. Multiplicera sist de förenklade uttrycken med varandra.
Copyright © 2010-2017 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.