Skillnad mellan versioner av "3.3 Ekvationer 2 kolumner"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 20: | Rad 20: | ||
− | == <b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation | + | == <b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation?</span></b> == |
− | + | <math> \qquad </math>[[Image: Ekvation Obekant VL HL_350.jpg]] | |
− | + | <br><br> | |
− | + | ||
− | <br> | + | |
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
<big> | <big> | ||
En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck, | En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck, | ||
− | har alltid formen VL = HL och innehåller | + | har alltid formen VL = HL och innehåller |
− | + | endast EN variabel, kallad <b>obekant</b>. | |
− | + | Ex.<span style="color:black">:</span> <math> \qquad\quad 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 </math> | |
− | <b><span style="color:red"> | + | Ekvationens <b><span style="color:red">lösning:</span></b> <math> \quad\; </math> <div class="smallBoxVariantt"> <math> x \; = \; {\color{Red} 2} </math></div> |
</big></div> | </big></div> | ||
− | :<big><big>Varför | + | :<big><big>Varför?</big></big> |
Rad 56: | Rad 54: | ||
<b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b> | <b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | <br> | ||
<big><big>Två lösningsmetoder:</big></big> | <big><big>Två lösningsmetoder:</big></big> | ||
Rad 142: | Rad 96: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | < | + | <b>Steg 1</b> |
+ | <div class="exempel"> | ||
− | < | + | Förenkla uttrycken i ekvationens båda led |
− | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 | + | |
− | x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 | + | så långt som möjligt. I exemplet ovan<span style="color:black">:</span> |
− | 2\,x \, + \, 14 & = & 18 | + | |
− | + | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ | |
− | + | x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ | |
− | + | 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & & | |
− | + | ||
\end{array}</math> | \end{array}</math> | ||
</div> | </div> | ||
− | + | <b>Steg 2</b> | |
+ | <div class="exempel"> | ||
− | : | + | Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på båda leden<span style="color:black">:</span> |
− | + | ::<math>\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 14 & = & 18 \\ | |
+ | 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\ | ||
+ | 2\,x \, & = & 4 | ||
+ | \end{array}</math> | ||
− | :: | + | <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b> |
+ | |||
+ | <b>Den inversa operation som isolerar <math> x</math>-termen. </b> | ||
+ | |||
+ | <math> \;\;\; {\color{Red} {- \, 14}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, + \, 14 </math> | ||
</div> | </div> | ||
+ | <b>Steg 3</b> | ||
+ | <div class="exempel"> | ||
− | + | Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på båda leden<span style="color:black">:</span> | |
+ | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\; 2 \cdot x \, & = & 4 & & \\ | ||
+ | \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\ | ||
+ | x & = & 2 & & | ||
+ | \end{array}</math> | ||
− | + | <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b> | |
− | + | ||
+ | <b>Den inversa operation som isolerar <math> \, x \, </math>. </b> | ||
− | <b> | + | <math> \quad\;\; {\color{Red} {/ \; 2}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, \cdot \; 2 </math> |
− | <div | + | </div> |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
− | < | + | <div class="border-divblue"> |
− | < | + | <big> |
+ | <b><span style="color:#931136">Ekvationslösningens filosofi:</span></b> | ||
− | + | Betrakta ekvationen som en <b><span style="color:red">våg i balans</span></b>. | |
− | + | Likhetstecknet <math> \; = \; </math> Vågens balans | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | HL och VL<math> \; = \; </math> Vågens skålar | |
− | + | Bibehåll balansen genom att göra samma | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | sak på båda vågskålarna, dvs<span style="color:black">:</span> | |
− | + | <math> \;\;\; </math> <b><span style="color:red">Samma operation på båda leden !</span></b> | |
− | + | </big></div> | |
− | </div> | + | |
− | |||
− | <b> | + | == <b><span style="color:#931136">När saknar en ekvation lösning?</span></b> == |
− | + | ||
− | + | <br> | |
− | + | <div class="ovnC"> | |
+ | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big> | ||
− | + | <div class="exempel"> | |
+ | <math>\begin{array}{rcl} 2\,x \, - \, 2\, (3 \, + \, x ) & = & 8 \\ | ||
+ | 2\,x \, - \, 6 \, - \, 2\,x & = & 8 \\ | ||
+ | - \, 6 & = & 8 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\ | ||
+ | & \Downarrow & | ||
+ | \end{array}</math> | ||
− | + | <math> \qquad\quad </math> Ekvationen saknar lösning. | |
− | + | </div> | |
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
+ | == <b><span style="color:#931136">När är alla tal lösningar till en ekvation?</span></b> == | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
<br> | <br> | ||
− | |||
− | + | <div class="ovnA"> | |
+ | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big> | ||
− | + | <div class="exempel"> | |
− | --- | + | <math>\begin{array}{rcl} \;\; x \, - \, (4 \, + \, x ) & = & -4 \\ |
− | + | x \, - \, 4 \, - \, x & = & -4 \\ | |
− | - | + | - \, 4 & = & -4 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\ |
− | + | & \Downarrow & | |
− | + | \end{array}</math> | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | <math> \;\; </math> Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller<span style="color:black">:</span> | |
− | + | <math> \;\; </math> Ekvationen har oändligt många lösningar. | |
− | + | </div> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</div> | </div> | ||
− | |||
Versionen från 13 februari 2020 kl. 21.21
Genomgång | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> |
<< Förra avsnitt | Övningar App |
Vad är en ekvation?
En ekvation är en likhet mellan två uttryck,
har alltid formen VL = HL och innehåller
endast EN variabel, kallad obekant.
Ex.: \( \qquad\quad 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 \)
Ekvationens lösning: \( \quad\; \)
- Varför?
Kontroll: Sätt in lösningen i ekvationen.
VL \( \, = \, 2 \, \cdot \, {\color{Red} 2} \, + \, 14 \, = \, 4 \, + \, 14 \, = \, 18 \)
HL \( \, = \, 18 \)
VL \( = \) HL \( \, \Rightarrow \, x = {\color{Red} 2} \) är en korrekt lösning.
Kontroll kallas ibland även för prövning.
Två lösningsmetoder:
1. Övertäckningsmetoden
Exemplet ovan:
\( 2 \, x \;\; + \; 14 \; = \; 18 \quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} 2 \, x \)
\( \;\, {\color{Red} ?} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, {\color{Red} 4} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, \Downarrow \)
\( \, 2 \, \cdot \; x \;\; = \;\, {\color{Red} 4} \qquad\quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} x \)
\( \, 2 \, \cdot \; \)\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} ?} \;\; = \;\; 4 \)
\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} 2} \;\; = \;\; 4 \)
\( \quad\;\;\; \Downarrow \)
2. Allmän metod
Steg 1
Förenkla uttrycken i ekvationens båda led
så långt som möjligt. I exemplet ovan:
- \[\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & & \end{array}\]
Steg 2
Utför samma operation på båda leden:
- \[\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 14 & = & 18 \\ 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\ 2\,x \, & = & 4 \end{array}\]
Vilken operation?
Den inversa operation som isolerar \( x\)-termen.
\( \;\;\; {\color{Red} {- \, 14}} \, \) är den inversa operationen till \( \, + \, 14 \)
Steg 3
Utför samma operation på båda leden:
- \[\begin{array}{rclcl} \quad\; 2 \cdot x \, & = & 4 & & \\ \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\ x & = & 2 & & \end{array}\]
Vilken operation?
Den inversa operation som isolerar \( \, x \, \).
\( \quad\;\; {\color{Red} {/ \; 2}} \, \) är den inversa operationen till \( \, \cdot \; 2 \)
Ekvationslösningens filosofi:
Betrakta ekvationen som en våg i balans.
Likhetstecknet \( \; = \; \) Vågens balans
HL och VL\( \; = \; \) Vågens skålar
Bibehåll balansen genom att göra samma
sak på båda vågskålarna, dvs:
\( \;\;\; \) Samma operation på båda leden !
När saknar en ekvation lösning?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} 2\,x \, - \, 2\, (3 \, + \, x ) & = & 8 \\ 2\,x \, - \, 6 \, - \, 2\,x & = & 8 \\ - \, 6 & = & 8 \quad {\color{Red} {\rm{Motsägelse!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \qquad\quad \) Ekvationen saknar lösning.
När är alla tal lösningar till en ekvation?
Exempel:
\(\begin{array}{rcl} \;\; x \, - \, (4 \, + \, x ) & = & -4 \\ x \, - \, 4 \, - \, x & = & -4 \\ - \, 4 & = & -4 \quad {\color{Red} {\rm{Alltid\;sant!}}} \\ & \Downarrow & \end{array}\)
\( \;\; \) Alla tal är lösningar till ekvationen. Eller:
\( \;\; \) Ekvationen har oändligt många lösningar.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.