Skillnad mellan versioner av "3.3 Ekvationer+"
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| Rad 6: | Rad 6: | ||
{{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar Webb]]}}  | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar Webb]]}}  | ||
{{Selected tab|[[3.3 Lathund till Ekvationer|Lathund]]}}  | {{Selected tab|[[3.3 Lathund till Ekvationer|Lathund]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}  | ||
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
| + | |}  | ||
| + | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | ||
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.2 Förenkling av uttryck| <<  Förra avsnitt]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|     }}  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)|Övningar App]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|     }}  | ||
| + | {{Not selected tab|     }}  | ||
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
| + | |}  | ||
| + | __NOTOC__  | ||
| + | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | ||
| + | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | ||
| + | {{Selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar Webb]]}}  | ||
| + | {{Not selected tab|[[3.3 Lathund till Ekvationer|Lathund]]}}  | ||
{{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}  | {{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt  >> ]]}}  | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | | style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"|    | ||
| Rad 20: | Rad 39: | ||
| − | == <b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation?</span></b> ==  | + | == <b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation? <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\;\; </math> Varför ekvationer? </span></b> ==  | 
| − | <math> \qquad </math>[[Image: Ekvation Obekant VL HL_350.jpg]]  | + | <table>  | 
| − | + | <tr>  | |
| + |   <td><math> \qquad </math>[[Image: Ekvation Obekant VL HL_350.jpg]]  | ||
| + | <br>  | ||
<div class="border-divblue">  | <div class="border-divblue">  | ||
<big>  | <big>  | ||
En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck,  | En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck,  | ||
| − | har alltid formen VL = HL och innehåller  | + | har alltid formen VL = HL och innehåller i  | 
| − | + | regel en variabel, kallad <b>obekant</b>, t.ex. <math> \, x \; </math>:  | |
| − | + | <b><span style="color:black">Ekvationen:</span></b> <math> \quad\;\; 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 </math>  | |
| − | + | <b><span style="color:red">Lösningen:</span></b> <math> \qquad\qquad\;\; </math> <div class="smallBoxVariantt"> <math> x \; = \; {\color{Red} 2} </math></div>  | |
</big></div>  | </big></div>  | ||
| − | :<big><big>Varför?</big></big>  | + | :<big><big>Varför <b><span style="color:red">lösning</span></b>  ?</big></big>  | 
| Rad 54: | Rad 75: | ||
<b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b>  | <b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| + | </td>  | ||
| + |   <td><math> \qquad\qquad </math></td>  | ||
| + |   <td><div class="ovnE">  | ||
| + | |||
| + | <b>Exempel på en textuppgift:</b>  | ||
| + | <br><br>  | ||
| + | <div class="exempel">  | ||
| + | :Kalle köper en flaska dryck som kostar <math> \, 18 \, </math> kr <i>med</i> pant.  | ||
| + | |||
| + | :Drycken (innehållet) kostar <math> \, 14 \, </math> kr mer än panten (flaskan).  | ||
| + | |||
| + | :Hur mycket kostar flaskan?  | ||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | Försök att lösa uppgiften <b>utan ekvation</b>.  | ||
| + | |||
| + | <b>Lösning med ekvation:</b> <math> \quad\;\;\; x \; = \; {\rm flaskans\;pris} </math>  | ||
| + | |||
| + | ::::::<math> \quad\;\; x \, + \, 14 \; = \; {\rm dryckens\;pris} </math>  | ||
| + | <div class="exempel">  | ||
| + | ::::::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18              &        &  \\  | ||
| + |                                    x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18              &        &  \\  | ||
| + |                                           2\,x \, + \, 14 & = & 18              & \qquad &  \\  | ||
| + |                                            2\,x \,        & = & 4               & \qquad &  \\  | ||
| + |                                              x \,         & = & {\color{Red} 2} &        &  | ||
| + |             \end{array}</math>  | ||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <b>Svar:</b>     Flaskan kostar <math> \, {\color{Red} {2 \; {\rm kr\,}}}</math>. <math> \;\; </math> Utan ekvation svarar de flesta fel (4 kr).  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | För mer info om lösningsmetoder och om [[3.7_Användning_av_ekvationer#Att_st.C3.A4lla_upp_en_ekvation|<b><span style="color:blue">hur man ställer upp ekvationen</span></b>]], se<span style="color:black">:</span>   | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <math> \qquad\; </math>[[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">Övertäckningsmetoden</span></b>]] <math> \quad </math> och <math> \quad </math> [[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">Allmän metod</span></b>]].  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | </div>  | ||
| + | </td>  | ||
| + | </tr>  | ||
| + | </table>  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | <big><big>Man säger: Lösningen <b><span style="color:red">satisfierar</span></b> (uppfyller) ekvationen.</big></big>  | ||
| − | |||
<big><big>Två lösningsmetoder:</big></big>  | <big><big>Två lösningsmetoder:</big></big>  | ||
| Rad 96: | Rad 161: | ||
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
| − | <  | + | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big>  | 
| − | <  | + | |
| − | + | <div class="exempel">  | |
| − | + | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18                                        &          &                         \\  | |
| − | + |                                 x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18                                        &          &                         \\  | |
| − | + |                                        2\,x \, + \, 14 & = & 18                                        & \qquad | & {\color{Red} {- \, 14}} \\  | |
| − | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18   | + |            2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}}             &          &                         \\  | 
| − |                                 x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18   | + |                                  2 \cdot x \,         & = & 4                                         & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}}  \\  | 
| − |                                        2\,x \, + \, 14 & = & 18   | + |     \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & &  \\  | 
| + |                                          x \,         & = & 2                                         &          &  | ||
         \end{array}</math>  |          \end{array}</math>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | <  | + | Skrivsättet <math> \quad\;\;\, | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\;\, </math> är en kommentar och betyder<span style="color:black">:</span>  | 
| − | <  | + | |
| − | + | ::Subtrahera <math> \, 14 \, </math> från ekvationens båda led.  | |
| − | + | Kommentaren <math> \;\; | \quad {\color{Red} {/ \; 2}} \;\; </math> betyder<span style="color:black">:</span>  | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ::Dividera ekvationens båda led med <math> \, 2 </math>.  | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | |||
| − | |||
| − | + | :::::<big><big><b>Ekvation som en våg i balans</b></big></big>  | |
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | |||
| − | <b><span style="color:red">  | + | <div class="ovnE">  | 
| + | <big><b><span style="color:#931136">Målet:</span></b> <math> \qquad\quad </math> Att <b><span style="color:red">isolera</span></b> <math> \, {\color{Red} x} \, </math> på ett led.</big>  | ||
| − | |||
| − | + | <b>Steg 1:</b>    | |
| − | <  | + | <div class="exempel">  | 
| + |   Förenkla uttrycken i ekvationens båda led så långt som  | ||
| + |   möjligt. I exemplet ovan<span style="color:black">:</span>  | ||
| + | |||
| + | ::::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18  &  &  \\  | ||
| + |                                  x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18  &  &  \\  | ||
| + |                                         2\,x \, + \, 14 & = & 18  &  &    | ||
| + |         \end{array}</math>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| − | <  | + | <b>Steg 2:</b>    | 
| − | <  | + | <div class="exempel">  | 
| − | <  | + | |
| − | + |   Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på ekvationens båda led<span style="color:black">:</span>   | |
| − | + | ::<math>\begin{array}{rcl}          2\,x \, + \, 14 & = & 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}}  \\  | |
| + |            2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}}                  \\  | ||
| + |         \end{array}</math>  | ||
| − | + |   Förenkla de nyuppkomna uttrycken.  | |
| − | + | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\;   2 \cdot x \, & = & 4                                         & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}}  \\  | |
| + |     \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} &          &    | ||
| + |           \end{array}</math>  | ||
| − | + |   Förenkla de nyuppkomna uttrycken<span style="color:black">:</span>  | |
| − | <math> \  | + | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\;   x \,         & = & 2                                         &          &  | 
| − | + |           \end{array}</math>  | |
| + | </div>  | ||
| + | <math> \qquad\quad </math> <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b>  | ||
| − | + | <b>Regel:   Den inversa operationen med målet att isolera <math> \, x \, </math>. </b>  | |
| + | <div class="exempel">  | ||
| − | <  | + | ::::<math> 2\,x \, + \, 14 \; = \; 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}} </math>  | 
| − | + |   Eftersom<span style="color:black">:</span>  | |
| − | + | ||
| − | + |  <math> \, {\color{Red} {- \, 14}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa (motsatta) operationen</span></b> till <math> \, + \, 14 \, </math>.  | |
| − | <math>\  | + | |
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | + | ||
| − | <math> \qquad\quad </math>   | + | :::::<math> \;\; 2 \cdot x \; = \; 4 \qquad\quad\;\;\, | \;\; {\color{Red} {/ \; 2}} </math>  | 
| − | </div>  | + |   Eftersom<span style="color:black">:</span>  | 
| + | |||
| + |   <math> \, {\color{Red} {/ \; 2}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, \cdot \; 2 \, </math>.</div>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| + | <big>  | ||
| − | |||
| + | <div class="border-divblue">  | ||
| + | <table>  | ||
| + | <tr>  | ||
| + |   <td>  | ||
| + | ==== <b><span style="color:#931136">Begreppsförklaringar</span></b> ====  | ||
<br>  | <br>  | ||
| + | <b><span style="color:red">Variabler</span></b> är platshållare för tal och betecknas med  | ||
| − | + | bokstäver, jämförbart med lådor som har etiketter.  | |
| − | + | ||
| − | <  | + | Innehållet är <b><span style="color:red">variabelns värde</span></b> (tal) och kan bytas ut.   | 
| − | <  | + | ----  | 
| − | + | <b><span style="color:red">Obekant</span></b> är en variabel som förekommer i en ekvation.  | |
| − | + | ----  | |
| − | + | <b><span style="color:red">Uttryck</span></b> är en kombination av variabler, tal, räkneopera-  | |
| − | + | </td>  | |
| + | <td>    </td>  | ||
| + | <td><div class="smallBoxVariantt"><b><span style="color:red">God redovisningsstil</span></b> vid ekvationslösning:  | ||
| − | + | *   Definiera vad din obekant står för.  | |
| − | + | *   Skriv likhetstecknen exakt under varandra (samma kolumn).  | |
| − | + | *   Kommentera, när det behövs, det du gör antingen genom att     | |
| + | :använda skrivsättet i [[3.3_Ekvationer#2._.C2.A0_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">exemplet ovan</span></b>]] eller på ditt eget sätt,  | ||
| + | :bara det blir förståeligt vad du gör.  | ||
| + | |||
| + | *Skriv kommentarerna skilda från ekvationens lösningsgång.</div>  | ||
| + | </td>  | ||
| + | </tr>  | ||
| + | </table>  | ||
| + | tioner och parenteser som till slut, när uttrycket beräknas, ger ett värde: <b><span style="color:red">uttryckets värde</span></b>, se [[3.1 Algebraiska uttryck|<b><span style="color:blue">3.1 Algebraiska uttryck</span></b>]].  | ||
| + | ----  | ||
| + | <b><span style="color:red">Ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck med endast EN obekant (än så länge i Matte 1).  | ||
| + | ----  | ||
| + | <b><span style="color:red">Formel</span></b> är en likhet mellan två uttryck med minst två variabler, behandlas i [[3.7 Formler|<b><span style="color:blue">3.7 Formler</span></b>]].  | ||
</div>  | </div>  | ||
| + | </big>  | ||
Versionen från 13 februari 2020 kl. 20.41
| Genomgång Ekvationer | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> | 
| << Förra avsnitt | Övningar App | 
| Genomgång | Quiz | Övningar Webb | Lathund | Nästa avsnitt >> | 
| << Förra avsnitt | Övningar App | 
Vad är en ekvation? \( \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\;\; \) Varför ekvationer?
\( \qquad \) 
 En ekvation är en likhet mellan två uttryck, har alltid formen VL = HL och innehåller i regel en variabel, kallad obekant, t.ex. \( \, x \; \): Ekvationen: \( \quad\;\; 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 \) Lösningen: \( \qquad\qquad\;\; \) \( x \; = \; {\color{Red} 2} \) 
 
 
 Kontroll: Sätt in lösningen i ekvationen. VL \( \, = \, 2 \, \cdot \, {\color{Red} 2} \, + \, 14 \, = \, 4 \, + \, 14 \, = \, 18 \) HL \( \, = \, 18 \) VL \( = \) HL \( \, \Rightarrow \, x = {\color{Red} 2} \) är en korrekt lösning. Kontroll kallas ibland även för prövning.  | 
  \( \qquad\qquad \) | Exempel på en textuppgift:
 
 
 
 Försök att lösa uppgiften utan ekvation. Lösning med ekvation: \( \quad\;\;\; x \; = \; {\rm flaskans\;pris} \) 
 
 
 
 
 
  | 
Man säger: Lösningen satisfierar (uppfyller) ekvationen.
Två lösningsmetoder:
1. Övertäckningsmetoden
Exemplet ovan:
\( 2 \, x \;\; + \; 14 \; = \; 18 \quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} 2 \, x \)
\( \;\, {\color{Red} ?} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, {\color{Red} 4} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 \)
\( \;\, \Downarrow \)
\( \, 2 \, \cdot \; x \;\; = \;\, {\color{Red} 4} \qquad\quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} x \)
\( \, 2 \, \cdot \; \)\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} ?} \;\; = \;\; 4 \)
\( \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} 2} \;\; = \;\; 4 \)
\( \quad\;\;\; \Downarrow \)
2. Allmän metod
Exempel:
- \[\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & \qquad | & {\color{Red} {- \, 14}} \\ 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} & & \\ 2 \cdot x \, & = & 4 & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}} \\ \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\ x \, & = & 2 & & \end{array}\]
 
Skrivsättet \( \quad\;\;\, | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\;\, \) är en kommentar och betyder:
- Subtrahera \( \, 14 \, \) från ekvationens båda led.
 
Kommentaren \( \;\; | \quad {\color{Red} {/ \; 2}} \;\; \) betyder:
- Dividera ekvationens båda led med \( \, 2 \).
 
- Ekvation som en våg i balans
 
Målet: \( \qquad\quad \) Att isolera \( \, {\color{Red} x} \, \) på ett led.
Steg 1: 
Förenkla uttrycken i ekvationens båda led så långt som
möjligt. I exemplet ovan:
- \[\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\ x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\ 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & & \end{array}\]
 
Steg 2: 
Utför samma operation på ekvationens båda led:
- \[\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 14 & = & 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}} \\ 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\ \end{array}\]
 
Förenkla de nyuppkomna uttrycken.
- \[\begin{array}{rclcl} \quad\; 2 \cdot x \, & = & 4 & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}} \\ \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \end{array}\]
 
Förenkla de nyuppkomna uttrycken:
- \[\begin{array}{rclcl} \quad\; x \, & = & 2 & & \end{array}\]
 
\( \qquad\quad \) Vilken operation?
Regel: Den inversa operationen med målet att isolera \( \, x \, \).
- \[ 2\,x \, + \, 14 \; = \; 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}} \]
 
Eftersom:
\( \, {\color{Red} {- \, 14}} \, \) är den inversa (motsatta) operationen till \( \, + \, 14 \, \).
- \[ \;\; 2 \cdot x \; = \; 4 \qquad\quad\;\;\, | \;\; {\color{Red} {/ \; 2}} \]
 
Eftersom:
\( \, {\color{Red} {/ \; 2}} \, \) är den inversa operationen till \( \, \cdot \; 2 \, \).
Begreppsförklaringar
 bokstäver, jämförbart med lådor som har etiketter. Innehållet är variabelns värde (tal) och kan bytas ut. Obekant är en variabel som förekommer i en ekvation. Uttryck är en kombination av variabler, tal, räkneopera-  | 
God redovisningsstil vid ekvationslösning:
 
 
 
 
 
 
  | 
tioner och parenteser som till slut, när uttrycket beräknas, ger ett värde: uttryckets värde, se 3.1 Algebraiska uttryck.
Ekvation är en likhet mellan två uttryck med endast EN obekant (än så länge i Matte 1).
Formel är en likhet mellan två uttryck med minst två variabler, behandlas i 3.7 Formler.
Copyright © 2019 TechPages AB. All Rights Reserved.
