Skillnad mellan versioner av "5.7 Lösning till Cirkel-kvadrat problemet"
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> = <div class="ovnA"><big> Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg: 1) Ta exemplet <math> \, r...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
+ | __NOTOC__ | ||
+ | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
+ | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
+ | {{Not selected tab|[[5.6 Implikation och ekvivalens|<<< Förra avsnitt]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[5.7 Problemlösning: Cirkel-kvadrat problemet|Genomgång]]}} | ||
+ | {{Not selected tab|[[5.7 Övningar till Cirkel-kvadrat problemet|Övningar]]}} | ||
+ | {{Selected tab|[[5.7 Lösning till Cirkel-kvadrat problemet|Lösning]]}} | ||
+ | <!-- {{Not selected tab|[[Det duala Cirkel-kvadrat problemet|Det duala problemet]]}} --> | ||
+ | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
+ | |} | ||
+ | |||
= <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Dagens inlämningsuppgift</span></b> = | ||
Versionen från 26 mars 2020 kl. 13.20
<<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Lösning |
Dagens inlämningsuppgift
Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg:
1) Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?
2) Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.
3) Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp ett uttryck för arean till resp. figur.
Bilda kvoten mellan deras areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).
Räkna exakt dvs bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd hela tiden bråk istället för decimaltal.
Förenkla kvoten så långt som möjligt. Vilken figur har alltid större area?
Är resultatet beroende av figurernas storlek, dvs av \( \, r \, \) och \( \, a \, \)?
Ange hur många procent den ena figuren är större än den andra.
Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen.