|
|
Rad 2: |
Rad 2: |
| {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" |
| | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | |
− | {{Selected tab|[[3.3 Ekvationer|Genomgång]]}} | + | {{Not selected tab|[[Kap 3 Algebra|Kap 3 Algebra]]}} |
− | {{Not selected tab|[[3.3 Quiz till Ekvationer|Quiz]]}} | + | {{Selected tab|[[3.2 Förenkling av uttryck|Genomgång]]}} |
− | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer|Övningar Webb]]}} | + | {{Not selected tab|[[3.2 Övningar till Förenkling av uttryck|Övningar]]}} |
− | {{Not selected tab|[[3.3 Lathund till Ekvationer|Lathund]]}} | + | {{Not selected tab|[[3.3 Ekvationer|Nästa avsnitt >> ]]}} |
− | {{Not selected tab|[[3.4 Ekvationer med x på båda sidor|Nästa avsnitt >> ]]}}
| + | |
− | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"|
| + | |
− | |}
| + | |
− | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
| + | |
− | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |
| + | |
− | {{Not selected tab|[[3.2 Förenkling av uttryck| << Förra avsnitt]]}}
| + | |
− | {{Not selected tab| }}
| + | |
− | {{Not selected tab|[[3.3 Övningar till Ekvationer (Appversionen)|Övningar App]]}}
| + | |
− | {{Not selected tab| }}
| + | |
− | {{Not selected tab| }}
| + | |
| | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| |
| |} | | |} |
| | | |
| | | |
− | == <b><span style="color:#931136">Vad är en ekvation? <math> \qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\qquad\;\; </math> Varför ekvationer? </span></b> ==
| + | = <b><span style="color:#931136">Några begrepp</span></b> = |
| | | |
− | <table>
| |
− | <tr>
| |
− | <td><math> \qquad </math>[[Image: Ekvation Obekant VL HL_350.jpg]]
| |
− | <br>
| |
− | <div class="border-divblue">
| |
− | <big>
| |
− | En <b><span style="color:#931136">ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck,
| |
| | | |
− | har alltid formen VL = HL och innehåller i
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Uttryck_1a.jpg]] |
| | | |
− | regel en variabel, kallad <b>obekant</b>, t.ex. <math> \, x \; </math>:
| + | [[Image: Algebraiska uttryck_3.jpg]] |
| | | |
− | <b><span style="color:black">Ekvationen:</span></b> <math> \quad\;\; 2\,x \; + \; 14 \; = \; 18 </math>
| |
− |
| |
− | <b><span style="color:red">Lösningen:</span></b> <math> \qquad\qquad\;\; </math> <div class="smallBoxVariantt"> <math> x \; = \; {\color{Red} 2} </math></div>
| |
− | </big></div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | :<big><big>Varför <b><span style="color:red">lösning</span></b> ?</big></big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <div class="border-divblue">
| |
− | <big>
| |
− | <b><span style="color:#931136">Kontroll:</span></b> Sätt in lösningen i ekvationen.
| |
− |
| |
− | VL <math> \, = \, 2 \, \cdot \, {\color{Red} 2} \, + \, 14 \, = \, 4 \, + \, 14 \, = \, 18 </math>
| |
− |
| |
− | HL <math> \, = \, 18 </math>
| |
− |
| |
− | VL <math> = </math> HL <math> \, \Rightarrow \, x = {\color{Red} 2} </math> är en korrekt lösning.
| |
− | </big>
| |
− |
| |
− | <b><span style="color:#931136">Kontroll</span></b> kallas ibland även för <b><span style="color:#931136">prövning.</span></b>
| |
| </div> | | </div> |
− | </td>
| |
− | <td><math> \qquad\qquad </math></td>
| |
− | <td><div class="ovnE">
| |
− |
| |
− | <b>Exempel på en textuppgift:</b>
| |
− | <br><br>
| |
− | <div class="exempel">
| |
− | :Kalle köper en flaska dryck som kostar <math> \, 18 \, </math> kr <i>med</i> pant.
| |
− |
| |
− | :Drycken (innehållet) kostar <math> \, 14 \, </math> kr mer än panten (flaskan).
| |
− |
| |
− | :Hur mycket kostar flaskan?
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− | Försök att lösa uppgiften <b>utan ekvation</b>.
| |
− |
| |
− | <b>Lösning med ekvation:</b> <math> \quad\;\;\; x \; = \; {\rm flaskans\;pris} </math>
| |
− |
| |
− | ::::::<math> \quad\;\; x \, + \, 14 \; = \; {\rm dryckens\;pris} </math>
| |
− | <div class="exempel">
| |
− | ::::::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\
| |
− | x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\
| |
− | 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & \qquad & \\
| |
− | 2\,x \, & = & 4 & \qquad & \\
| |
− | x \, & = & {\color{Red} 2} & &
| |
− | \end{array}</math>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <b>Svar:</b> Flaskan kostar <math> \, {\color{Red} {2 \; {\rm kr\,}}}</math>. <math> \;\; </math> Utan ekvation svarar de flesta fel (4 kr).
| |
− |
| |
− |
| |
− | För mer info om lösningsmetoder och om [[3.7_Användning_av_ekvationer#Att_st.C3.A4lla_upp_en_ekvation|<b><span style="color:blue">hur man ställer upp ekvationen</span></b>]], se<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <math> \qquad\; </math>[[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_.C3.96vert.C3.A4ckningsmetoden|<b><span style="color:blue">Övertäckningsmetoden</span></b>]] <math> \quad </math> och <math> \quad </math> [[3.4_Ekvationer#Ekvationsl.C3.B6sning:_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">Allmän metod</span></b>]].
| |
− |
| |
− |
| |
− | </div>
| |
− | </td>
| |
− | </tr>
| |
− | </table>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <big><big>Man säger: Lösningen <b><span style="color:red">satisfierar</span></b> (uppfyller) ekvationen.</big></big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <big><big>Två lösningsmetoder:</big></big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | == <b><span style="color:#931136">1. Övertäckningsmetoden</span></b> ==
| |
− |
| |
− | <br>
| |
− |
| |
− | <div class="ovnC">
| |
− | <big><b><span style="color:#931136">Exemplet ovan:</span></b>
| |
− |
| |
− | <math> 2 \, x \;\; + \; 14 \; = \; 18 \quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} 2 \, x </math>
| |
− |
| |
− | <div class="RedBox2x"><math>\quad</math></div> <math> \, + \;\, 14 \; = \; 18 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \;\, {\color{Red} ?} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \;\, {\color{Red} 4} \;\;\; + \; 14 \; = \; 18 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \;\, \Downarrow </math>
| |
− |
| |
− | <math> \, 2 \, \cdot \; x \;\; = \;\, {\color{Red} 4} \qquad\quad {\color{Red} {\rm Täck\;över\;}} x </math>
| |
− |
| |
− | <math> \, 2 \, \cdot \; </math><div class="RedBoxx"><math> \quad </math></div> <math> \; = \;\, 4 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} ?} \;\; = \;\; 4 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \, 2 \, \cdot \; {\color{Red} 2} \;\; = \;\; 4 </math>
| |
− |
| |
− | <math> \quad\;\;\; \Downarrow </math>
| |
− |
| |
− | <div class="smallBoxVariantt"> <math> \; x \; = \; {\color{Red} 2} </math></div>
| |
− | </big></div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | == <b><span style="color:#931136">2. Allmän metod</span></b> ==
| |
− |
| |
− | <br>
| |
− |
| |
− | <div class="ovnE">
| |
− | <big><b><span style="color:#931136">Exempel:</span></b></big>
| |
− |
| |
− | <div class="exempel">
| |
− | ::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\
| |
− | x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\
| |
− | 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & \qquad | & {\color{Red} {- \, 14}} \\
| |
− | 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} & & \\
| |
− | 2 \cdot x \, & = & 4 & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}} \\
| |
− | \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & & \\
| |
− | x \, & = & 2 & &
| |
− | \end{array}</math>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− | Skrivsättet <math> \quad\;\;\, | \quad {\color{Red} {- \, 14}} \quad\;\;\, </math> är en kommentar och betyder<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | ::Subtrahera <math> \, 14 \, </math> från ekvationens båda led.
| |
− |
| |
− | Kommentaren <math> \;\; | \quad {\color{Red} {/ \; 2}} \;\; </math> betyder<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | ::Dividera ekvationens båda led med <math> \, 2 </math>.
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | :::::<big><big><b>Ekvation som en våg i balans</b></big></big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <div class="ovnE">
| |
− | <big><b><span style="color:#931136">Målet:</span></b> <math> \qquad\quad </math> Att <b><span style="color:red">isolera</span></b> <math> \, {\color{Red} x} \, </math> på ett led.</big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <b>Steg 1:</b>
| |
− | <div class="exempel">
| |
− |
| |
− | Förenkla uttrycken i ekvationens båda led så långt som
| |
− |
| |
− | möjligt. I exemplet ovan<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | ::::<math>\begin{array}{rclcl} x \, + \, (x \, + \, 14) & = & 18 & & \\
| |
− | x \, + \, x \, + \, 14 & = & 18 & & \\
| |
− | 2\,x \, + \, 14 & = & 18 & &
| |
− | \end{array}</math>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <b>Steg 2:</b>
| |
− | <div class="exempel">
| |
− |
| |
− | Utför <b><span style="color:red">samma operation</span></b> på ekvationens båda led<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | ::<math>\begin{array}{rcl} 2\,x \, + \, 14 & = & 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}} \\
| |
− | 2\,x \, + \, 14 \, {\color{Red} {- \, 14}} & = & 18 \, {\color{Red} {- \, 14}} \\
| |
− | \end{array}</math>
| |
− |
| |
− | Förenkla de nyuppkomna uttrycken.
| |
− |
| |
− | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\; 2 \cdot x \, & = & 4 & \qquad | & {\color{Red} {/ \; 2}} \\
| |
− | \displaystyle \frac{2 \cdot x}{{\color{Red} {2}}} & = & \displaystyle \frac{4}{{\color{Red} {2}}} & &
| |
− | \end{array}</math>
| |
− |
| |
− | Förenkla de nyuppkomna uttrycken<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | ::::<math>\begin{array}{rclcl} \quad\; x \, & = & 2 & &
| |
− | \end{array}</math>
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− | <math> \qquad\quad </math> <b><span style="color:red">Vilken operation?</span></b>
| |
− |
| |
− | <b>Regel: Den inversa operationen med målet att isolera <math> \, x \, </math>. </b>
| |
− | <div class="exempel">
| |
− |
| |
− | ::::<math> 2\,x \, + \, 14 \; = \; 18 \qquad\quad | \;\; {\color{Red} {- \, 14}} </math>
| |
− |
| |
− | Eftersom<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | <math> \, {\color{Red} {- \, 14}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa (motsatta) operationen</span></b> till <math> \, + \, 14 \, </math>.
| |
− |
| |
− | :::::<math> \;\; 2 \cdot x \; = \; 4 \qquad\quad\;\;\, | \;\; {\color{Red} {/ \; 2}} </math>
| |
− |
| |
− | Eftersom<span style="color:black">:</span>
| |
− |
| |
− | <math> \, {\color{Red} {/ \; 2}} \, </math> är den <b><span style="color:red">inversa operationen</span></b> till <math> \, \cdot \; 2 \, </math>.</div>
| |
− |
| |
− |
| |
− | </div>
| |
− |
| |
− | <big>
| |
− |
| |
− |
| |
− | <div class="border-divblue">
| |
− | <table>
| |
− | <tr>
| |
− | <td>
| |
− | ==== <b><span style="color:#931136">Begreppsförklaringar</span></b> ====
| |
− | <br>
| |
− | <b><span style="color:red">Variabler</span></b> är platshållare för tal och betecknas med
| |
− |
| |
− | bokstäver, jämförbart med lådor som har etiketter.
| |
− |
| |
− | Innehållet är <b><span style="color:red">variabelns värde</span></b> (tal) och kan bytas ut.
| |
− | ----
| |
− | <b><span style="color:red">Obekant</span></b> är en variabel som förekommer i en ekvation.
| |
− | ----
| |
− | <b><span style="color:red">Uttryck</span></b> är en kombination av variabler, tal, räkneopera-
| |
− | </td>
| |
− | <td> </td>
| |
− | <td><div class="smallBoxVariantt"><b><span style="color:red">God redovisningsstil</span></b> vid ekvationslösning:
| |
| | | |
− | * Definiera vad din obekant står för.
| |
| | | |
− | * Skriv likhetstecknen exakt under varandra (samma kolumn).
| + | = <b><span style="color:#931136">Att beräkna ett uttrycks värde</span></b> = |
| | | |
− | * Kommentera, när det behövs, det du gör antingen genom att
| |
| | | |
− | :använda skrivsättet i [[3.3_Ekvationer#2._.C2.A0_Allm.C3.A4n_metod|<b><span style="color:blue">exemplet ovan</span></b>]] eller på ditt eget sätt,
| + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Algebraiska uttryck_4.jpg]] |
| | | |
− | :bara det blir förståeligt vad du gör. | + | [[Image: Algebraiska uttryck_5.jpg]] |
| | | |
− | *Skriv kommentarerna skilda från ekvationens lösningsgång.</div>
| |
− | </td>
| |
− | </tr>
| |
− | </table>
| |
− | tioner och parenteser som till slut, när uttrycket beräknas, ger ett värde: <b><span style="color:red">uttryckets värde</span></b>, se [[3.1 Algebraiska uttryck|<b><span style="color:blue">3.1 Algebraiska uttryck</span></b>]].
| |
− | ----
| |
− | <b><span style="color:red">Ekvation</span></b> är en likhet mellan två uttryck med endast EN obekant (än så länge i Matte 1).
| |
− | ----
| |
− | <b><span style="color:red">Formel</span></b> är en likhet mellan två uttryck med minst två variabler, behandlas i [[3.7 Formler|<b><span style="color:blue">3.7 Formler</span></b>]].
| |
| </div> | | </div> |
| | | |
− | </big>
| |
| | | |
| | | |
Rad 278: |
Rad 36: |
| | | |
| | | |
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2019 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |