5.7 Problemlösning: Cirkel-kvadrat problemet
<<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Det duala problemet |
Vilken figur har större area?
Slutsats
Ska cirkeln och kvadraten ha samma omkrets måste sambandet ovan gälla.
Sambandet ovan är en funktion: \( \qquad \)Dvs ett värde på \( \, r \, \) bestämmer endast ett värde på \( \, a \, \).
\( \, r \, \) är funktionens oberoende och \( \, a \, \) funktionens beroende variabel.
Dagens inlämningsuppgift
Lös Cirkel-kvadrat problemet i tre steg:
1) Ta exemplet \( \, r = 4 \, \). Beräkna \( \, a = f(4) \, \). Beräkna båda figurernas areor. Vilken är större?
2) Ta flera exempel, t.ex. \( r = 2 \), \( \; r = 6 \; \) och \( \; r = 8 \). Gör samma sak som i steg 1.
3) Lös uppgiften generellt med \( \, r \, \) och \( \, a \, \) som variabler. Ställ upp uttryck för figurernas areor.
Bilda förhållandet (kvoten) mellan deras areor dvs \( \, \displaystyle \frac{A_{cirkel}}{A_{kvadrat}} \, \).
Räkna exakt dva bibehålla \( \, \pi \, \) som bokstav och använd bråk istället för decimaltal.
Ladda upp dina lösningar till Schoolitys "Uppgift". Deadline för inlämning: kl 18 lektionsdagen.
Dagens övningar
Gör övningarna i boken Origo 1b:
Sidan 180
I Origo 1c: Sidan 164
Kolla dina resultat i bokens facit.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.