Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 11: Rad 11:
 
::[[File: Demosidan 90.jpg]]
 
::[[File: Demosidan 90.jpg]]
  
<!-- == <Big><span style="color:black">Att navigera genom demosidan</span></Big> ==
 
 
* I vänsterspalten ser du innehållet och strukturen på Math Online:s demo. Vi har valt några delar av olika gymnasiekursen i matematik för att demonstrera hur man som lärare kan använda m(o) som ett läromedel i undervisningen. Endast kursernas utvalda delar som ingår i demon är samlade i vänsterspalten, medan kursens fullständiga innehåll finns i [http://www.mathonline.se/kurser/ <strong><span style="color:blue">kursernas</span></strong>] innehållsförteckning.
 
 
* Börja med att klicka t.ex. på länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Planering <strong><span style="color:blue">Planering Matematik 3c</span></strong>] för att se ett exempel på en planering, närmare bestämt för kursen Matematik 3c som genomfördes på Designgymnasiets Teknikprogram läsåret 2014-15. Om du väljer m(o) som läromedel och skickar oss din skolas kalendarium kan vi anpassa planeringen till din aktuella kurs, klass och läsperiod.
 
 
* Länken [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Matte_3c_Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckning <strong><span style="color:blue">Innehållsförteckning Matematik 3c</span></strong>] visar kursens struktur som är indelad i ett antal kapitel och varje kapitel i ett antal avsnitt.
 
 
* Varje avsnitt har en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom <strong><span style="color:blue">Genomgång</span></strong>] som behandlar ämnets teori och grundbegrepp med hjälp av enkla lösta exempel och korta koncisa förklaringar.
 
 
* Till varje avsnitt finns det en flik [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_%C3%96vningar_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Övningar</span></strong>] indelad i tre kategorier: E-, C- och A-nivå samt svar med fullständiga lösningar.
 
 
* Klicka på länken nedan för att se ett exempel på en övning:
 
{{#NAVCONTENT:Övning|1.2 Övning 10}}
 
 
* Med en klick på länken nedan kan eleven kontrollera sitt svar till övningen ovan:
 
{{#NAVCONTENT:Svar|1.2 Svar 10}}
 
 
* Länken nedan visar övningens fullständiga lösning med alla mellansteg:
 
{{#NAVCONTENT:Lösning|1.2 Lösning 10}}
 
 
Dessa länkar finns till alla övningar. Därmed har eleverna tillgång inte bara till övningarnas fullständiga lösning utan även till en strukturerad framställning som de kan lära dig av för att redovisa dina lösningar på provet.
 
 
* Några avsnitt har en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_F%C3%B6rdjupning_till_Polynom <strong><span style="color:blue">Fördjupning</span></strong>] som vidareutvecklar teorigenomgången, ofta innehåller bevis och/eller besvarar frågan varför man borde göra så som det står i genomgången.
 
 
* Några avsnitt börjar med en flik kallad [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Repetition_Algebra_fr%C3%A5n_Matte_2 <strong><span style="color:blue">Repetition</span></strong>] som tar upp material från tidigare kurser som är relevant för det aktuella kapitlet eller avsnittet.
 
 
* När man är klar med ett kapitel är det dags för ett [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/Diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">diagnosprov</span></strong>] som kan visas på skärmen eller laddas ned och genomföras.
 
 
* Till varje diagnosprov finns [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/L%C3%B6sningar_till_diagnosprov_i_Matte_3_kap_2_Derivata <strong><span style="color:blue">fullständiga lösningar</span></strong>] som eleven kan använda för att själv rätta sitt diagnosprov.
 
 
* Alternativt kan ett digitalt provsystem med en databas av Multiple choice-testprov användas som rättar automatiskt för att träna eleverna.
 
 
* Provresultatet kan diskuteras med läraren för att få både [http://www.jisc.ac.uk/guides/feedback-and-feed-forward <strong><span style="color:blue">feedback</span></strong>] och [http://www.edweek.org/tsb/articles/2012/03/01/02formative.h05.html <strong><span style="color:blue">feed-forward</span></strong>] samt kunna vidareutveckla elevens mattekompetens.
 
 
* På så sätt kan eleverna förbereda sig både på lärarens riktiga prov och på det nationella provet.
 
 
* Alla avsnitt innehåller [http://90.224.99.82:8080/mathonline/index.php/1.1_Polynom#Internetl.C3.A4nkar <strong><span style="color:blue">Internetlänkar</span></strong>] till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
 
 
* Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet <b>Sök</b> i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet. Sedan kan man navigera vidare genom materialet för att läsa om begreppets matematiska innebörd.
 
-->
 
  
  

Versionen från 30 april 2015 kl. 20.07




Fil:Demosidan 90.jpg










Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:




2. Varför går \( \; \times \; \) före \( \; + \; \)?


3. Varför får man inte dividera med 0?


4. En mattenöt:


\( \quad \) a)  Flaska med pant som exempel för ekvationslösning \( \qquad \) Översättning till ekvation \( \qquad \) Svar \( \qquad \) Lösning

b)  Marginalskatt som exempel för genomsnittlig förändringshastighet

c)  Simhopp från 10 m som exempel för begreppet derivata (Aktivitet)


Förklaring


Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring


Formulering & ledning \( \qquad \) Svar \( \qquad \) Lösning






Copyright © 2011-2015 Math Online Sweden AB. All Rights Reserved.